Nyheter

Ikke bare pølser og koteletter

LØREN I OSLO: ? For butikken gjelder det å finne en fornuftig vinkling på grilltilbudet. Grilling er ikke lenger bare pølser og koteletter. Stikkordene er kundekunnskap og oppfinnsomhet, fastslår konsulent Bjørn Tore Teigen i Opplysningskontoret for kjøtt.

Publisert Sist oppdatert

Han viser til siste møte i Pølsemakerlauget hvor laugets leder, Tore Berthelsen i Meny-Ultra, nettopp understreket hvor viktig det er å kjenne sitt lokale marked når ferskvaredisken skal fylles med fristende grillmat. Meny-butikken på Romsås har derfor et helt annet utvalg enn Centra på Høvik.I anledning den forestående grillsesongen slo Handelsbladet FK av en prat med OFKs frontpersonale: Teigen, som er pølsemaker og sjef for Kjøttbransjens elitelag, informasjonssjef Maria Sundal og informasjonskonsulent Merethe Skeie, kokk og markedsfører med erfaring fra blant annet Ica Norge.

Dyrere grillerNår det gjelder informasjon, tips og ideer som kan omsettes til tilbud i ferskvaredisken, viser Sundal til matprat.no og diverse informasjonsbrosjyrer fra OFK. Dessuten trykker siste utgave av publikasjonen «Kjøtt på beinet» bilder og illustrasjoner av fristende grillretter og eksempler på riktig sameksponering med varer som hører til grill og grilling. Sameksponering sparer kunden tid og butikken selger mer varer. ? Går vi til forbrukerne, vet vi at de har betydelig bedre kunnskaper om grilling enn bare for noen få år siden, samtidig som de disponerer vesentlig bedre og mer avsnsert grillutstyr, sier Teigen. Den vanlige kulegrillen blir i stadig økende grad byttet ut med gassgriller, og ikke sjelden svært eksklusive utgaver som koster opp til 40.000 kroner og som også gir mulighet for røking, koking og brasing. Og i den andre enden av spekteret selges det stadig flere engangsgriller.

? Butikkene ikke flinke nok? En av gutta på elitelaget jobber i en butikk på sørlandskysten og kan fortelle om kunder som på vei til hytta ringer og bestiller varer for tusenvis av kroner til grillparty på hytta. Dette er selvfølgelig unntakstilfeller, men det bekrefter at folk bruker mer penger på grillmat enn noen gang tidligere, i første rekke ved at de griller oftere. De flytter simpelthen måltidet fra kjøkkenet og ut på terrassen eller ut i hagen, sier Teigen.Kollega Merethe Skeie mener butikkene gjennomgående ikke er flinke nok til å utnytte den økende grillinteressen, først og fremst ved at de kan bli flinkere til å anrette og pakke produkter selv. I tillegg til et tilbud tilpasset kundekretsen, er det viktig å kunne tilby forskjellige porsjonsstørrelser, eksempelvis en familiegrillmiddag som også inneholder råvarer som barna erfaringsmessig rangerer høyt.

De største best? Men selv om de fleste butikker fortsatt har mye å hente, foregår det mye bra arbeid på området i mange hyper- og supermarkedskjeder, kanskje med Maxi på topp, men med Meny-Ultra, Ica Supermarked og Coop Mega hakk i hæl, sier Bjørn Tore Teigen.Om muligheten for assistanse fra OFK, svarer Maria Sundal at man dessverre ikke har kapasitet til besøk i enkeltbutikker. ? Vi må prioritere arbeidet med våre publikasjoner, og tv-reklame hvor vi i år blir meget aktive i grillsesongen. Men ta gjerne en telefon, vi er så absolutt tilsnakkendes, inviterer OFKs informasjonssjef.

Powered by Labrador CMS