Nyheter

Ikke lett fra Nidar og Freia

Meieriselskaper, kjøttprodusenter og brusleverandører er bare noen av dem som har lagt seg på lett- og lavkaloritrenden med stadig nye produkter. Sjokoladeprodusentene, derimot, sitter på gjerdet.

Publisert Sist oppdatert

En henvendelse til de to store, Nidar og Freia, avslører at ingen av dem har konkrete planer om å lansere lettprodukter.? Vi er opptatt av å tenke på hvordan vi kan bidra til en positiv helseutvikling, men på det nåværende tidspunkt har vi ingen planer om produksjon av lettvarianter av eksisterende merkevarer eller nye produkter med mindre sukker, sier informasjonssjef Ellen Behrens i Nidar til Handelsbladet FK.Omtrent samme svar gir informasjonskonsulent Stig Solbrekken i Kraft Foods Norge: ? Vi har ingen pr idag ingen lettvarianter innen sjokolade og sukkervarer, og heller ingen konkrete planer om å utvikle slike produkter, men utelukker ikke at dette kan bli aktuelt.Solbrekken opplyser at Freia nå er inne i en veivalgfase både i forhold hva man i markedssammenheng skal gjøre med eksisterende produkter og i forhold til produktutvikling, og at lettprodukter selvfølgelig blir vurdert i dette arbeidet. Av faktorer som taler imot slik satsing peker han på at det norske marked er lite og at det vil kreve betydelig ressursinnsats å utvikle lettvarianter som ivaretar den smaksmessige siden av saken. Hvis man bestemmer seg for en slik satsing, tror han lettvarianter av store, tunge merkevarer er mest aktuelt.

Powered by Labrador CMS