Nyheter

Ikke like lenger

STOCKHOLM: Det er slutt på tiden da alle butikkene i en kjede var helt like. Amerikanske Food Lion tilpasser butikkene til de lokale kundene, kutter ut tradisjonelle dagligvarer og tar heller inn det kundene hittil har kjøpt i andre kanaler.

Publisert Sist oppdatert

- Vi hadde en «one size fits all»-strategi, og det lyktes i mange år. Men kundene og konkurrentene endrer seg. Vi sto igjen som et merke som satt fast i midten, sier Mike Haaf. Han er salgs- og markedsdirektør i Food Lion, en av de amerikanske kjedene til belgiske Delhaize.

- Vi var ikke billigere enn Aldi og Wal-Mart, og vi tilbød ikke den samme servicen som noen andre konkurrenter. Skulle vi lykkes, måtte vi gjøre noe anderledes. Vi fastslo at vi måtte forstå at kundene er forskjellige og at vi måtte lage differensierte produkter til dem, sier Haaf.

For eksempel dro de igang et initiativ spesielt rettet mot seniorkundene og kundene som bor på landet. Sortimentet ble endret: Varene som solgte dårlig, ble kastet ut av de butikkene som hadde flest kunder i disse gruppene. I stedet gikk Food Lion ut og så på hva kundene deres kjøpe på restaurant og i andre kanaler, og la til noen av de produktene i sortimentet. I tillegg fikk butikkene flere tjenester, sitteplasser til slitne ben og en «gyldne årambassadør».

- Etter fire måneder hadde salget økt 19 prosent. Antall transaksjoner hadde økt med 6,2 prosent, og det i en sektor som mister handleturer til andre kanaler, sier Haal.

Powered by Labrador CMS