Nyheter

Ikke som andre kooperatører

OPPDAL: Coop Oppdal er ikke som andre kooperatører. - Det er bedre med butikk enn husleie, sier adm. direktør Morten Erik Stulen. Samvirkelaget driver selv flere kjente kjedebutikker i faghandelen.

Publisert Sist oppdatert

Coop Oppdal selger for 160 millioner kroner fra egne butikker på varehuset Domus i Oppdal sentrum. Coop Mega bidrar med 90 millioner kroner, resten er handel i kjedebutikker som Expert, Match, Sport 1, Notabene og Fagmøbler.

FRANCHISEDRIFT

Det fleste tror samvirkelaget leier ut lokalene til kjedene. Men nei, samvirkelaget driver selv senterbutikkene på franchise.

- Det er butikkdrift som er faget vårt. Det er bedre med butikk enn husleie. Dessuten gir det gode marginer, sier adm. direktør Morten Erik Stulen og blar i 2006-regnskapet.

Bruttofortjenesten er på 25,57 prosent.

- Det hadde vi aldri klart dersom vi bare hadde dagligvarebutikker, sier Stulen fornøyd. Kid er nettopp kommet inn som ny butikk på Domus, og ettersom det ikke er en franchisedrevet kjede må Stulen nøye seg med husleie denne gangen.

- Vi prøver å sy sammen et butikklag som gjør at vi klarer å beholde posisjonen vår som en møteplass. Folk betyr jo handel. Vi har posten og polet her, og folk som skal møtes på Oppdal møtes gjerne på Domus. Noe finner vi på selv, både kafeen og glassmagasinet Hus & Hjem er egenkomponert. Men det funker godt, sier Stulen.

RYDDER

Coop Oppdal har tre store Mega-butikker på Oppdal, Støren og Tynset der samvirkelaget har sine tre Domus varehus. Samvirkelaget har også Coop Prix, Coop Marked og en Nærkjøp-butikk i Hessdalen i butikkporteføljen, i tillegg til to byggevareutsalg og en bensinstasjon.

Nærkjøp-butikken i Hessdalen har overlevd med et nødskrik etter flere år med underskudd. Etter at bygdefolket slo ring rundt butikken, leverte den i fjor et overskudd på 100 000 kroner. Og det med et salg på bare 2,8 millioner kroner. Nå er den tatt av dødslisten.

Også Coop Marked på Driva og Innset sliter med lønnsomheten og lever på lånt tid.

Nå ryddes det i porteføljen. Prix-butikken i Tolga går over til Coop Marked og blir bygget om for 2,5 millioner kroner. I Ålen, hvor det er Coop Marked og Byggmix, blir butikkanlegget totalrenovert for 8,5 millioner kroner.

REGIONLAG

Morten Erik Stulen legger opp til vekst, med Oppdal som drahjelp. I fjor omsatte Coop Oppdal varer for 533,9 millioner kroner, og i år er det budsjettert med en vekst på seks prosent. Flere store lag, som Orkla og Trondos, sikler etter å slå kloa i samvirkelaget. Laget har nærmere 60 prosent markedsandel på dagligvarer i sitt område, og 45 prosent på Oppdal. 1. juni fusjoner Coop Oppdal med Bjørgen Samvirkelag, et lite samvirkelag i fjellregionen. Fusjonen får regnskapsmessig virkning fra årskiftet.

- Vi er definert som ett av tyve regionlag i strukturplanen til Coop. Det holder, det. Vi snakker fusjon med flere av våre nære naboer, og får vi det til vil vi vokse til 800 millioner kroner i nettoomsetning.

- Styrelederen i Coop NKL vil ha enda færre lag?

- Vi forholder oss til den vedtatte strukturplanen. Jeg tror ikke det blir noen automatiske stordriftsfordeler dersom det blir enda færre lag. Jeg tror vi best kan gjøre nytte for oss som et lag som tar seg av fjellregionen her, sier Stulen til Handelsbladet FK.

Powered by Labrador CMS