Nyheter

Inge Stenbakk er Årets kjøpmann!

Årets kjøpmann 2012 er Inge «Ingo» Stenbakk ved Meny Colosseum i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Han har innkassert den ene prisen etter den andre, og hevdet seg i nasjonale konkurranser gjennom en årrekke. Men han har manglet én pris i samlingen, den mest prestisjefylte av dem alle. Ikke nå lenger. For endelig, vil nok mange si, er Inge Stenbakk kåret til Årets kjøpmann 2012.

– Ikke for å være sleivete, men vi er jo vant til å vinne en god del. Men dette er toppen av kaka! jubler Inge «Ingo» Stenbakk.

Talentutvikler av rang

Ingo oppfyller alle kriteriene som må til for å kåres til Årets kjøpmann. Ikke bare er de økonomiske resultatene gode, men han står på henda både for kunder og ansatte. Ingo jobber målrettet med å få frem det beste i folk, slik at de får utnyttet potensialet sitt. Dette har ført til at Meny Colosseum fungerer som talentfabrikk for resten av kjeden, og mange tidligere ansatte driver nå sine egne butikker.

– Inge, takk for at du er så dritgod! gratulerer Meny-sjef Vegard Kjuus.

– Dette er så fortjent! Inge har bidratt positivt til Meny i alle år. Han har alltid levert gode resultater og en strøken butikk uansett når du kommer. Han har dessuten bidratt til å videreutvikle Meny-konseptet, enten det er snakk om gjennomføring av kampanjer eller morgenmøter, sier Kjuus.

Meny-sjefen trekker også frem Inges evne til å bygge et godt team rundt seg, at han er en synlig kjøpmann ute i butikk og har et tett og godt forhold til kundene.

– Han er et forbilde i kjeden og en flott ambassadør utad, fastslår Kjuus.

Foreslått av andre kjøpmenn

At Ingo både er avholdt og respektert kommer tydelig frem av hvor mange som har foreslått ham til Årets kjøpmann. Ikke bare ble han nominert av Meny, men også av flere ansatte, og dessuten kolleger i kjeden. Det siste er helt unikt i Årets kjøpmann-sammenheng.

– Jeg kan gjerne innrømme det; jeg har tenkt at nå må det da for pokker’n snart være min tur! ler Ingo, som er et ekte konkurransemenneske. Da butikken tidligere i år ble nominert blant mer enn 80 andre supermarkeder i konkurransen Årets matgledebutikk, uttalte han like godt i Handelsbladet FK at de skulle vinne hele greia. Dermed satte han et positivt press på seg selv og de ansatte, og det holdt nesten hele veien til mål. Meny Colosseum endte på en sterk andreplass.

Lang fartstid

Evigunge Ingo begynte i dagligvarebransjen allerede i 1973, da han fikk jobb på Irma. Siden har han blitt med på ferden under ulike profiler, som Jens Evensen og Meny BA. Alle efaringene han har gjort seg, er det nå Meny som kan høste av.

– Det at vi har levert gode resultater gjennom alle år, er nok fordi jeg tar et sterkt eierskap til butikken. Og så har jeg pågangsmot. Utgangspunktet mitt er at ingenting er umulig, og vi må i hvert fall prøve, sier Ingo, som når det blir varmere i været skal på tur til Stockholm.

Årets sponsor av Årets kjøpmann, Swedish Match, inviterer nemlig Inge med ledsager på helgetur til Stockholm, der det blir tid til både skjærgårdstur og god mat og drikke i tillegg til litt faglig påfyll.

Mange forslag

Det ble sendt inn rekordmange forslag til kåringen av Årets kjøpmann 2012; mer enn 50 kjøpmenn ble foreslått av kjedehus, ansatte, leverandører og andre med bransjetilknytning.

I juryen satt managing director Tom Aulie i SpiritGruppen, adm. direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen og redaktør Are Knudsen i Handelsbladet FK.

Powered by Labrador CMS