Nyheter

Ingen død for den andres brød

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Det siste året har dagligvarebutikkene i Norge solgt brød for 2,8 milliarder kroner. ? Veksten har vært enda høyere det siste halvåret, forteller marketingdirektør Terje Jensløkken i Bakers. Nyheter selger Han peker på at forbrukerne gjerne holder fast ved spisevanene sine, samtidig som han mener at bakerbransjen har vært flink til å introdusere nye produkter og at kjedene har gitt plass til nyheter hele tiden. Mange nyheter ligger inne på oversikten over de mest solgte brødene, og Bakers' egne Fullfiber og Lavkarbo-lanseringer fra januar ligger høyt på listen over markedsandeler. ? De har lagt seg på toppen av Dr. Fedon Lindbergs brød og hensikten var da også å gjøre totalen større, sier Jensløkken. Også sandwichbrødene fra Bakers mener han har gitt kategorien en fin økning: De har også lagt seg på toppen av salget av lignende produkter. Frokost Nå prøver Bakers å følge opp de vellykkede lanseringene fra i vinter. Frokost, lettvint og lokalt er stikkordene for tre serier av nye produkter. Sju av ti spiser frokost hjemme. Selv om det går sakte, går andelen nedover. Morgengry er det siste svaret på frokost-utfordringen. ? Vi har aldri før laget produkter der vi snakker direkte om frokost, forteller Jensløkken. Morgengry består av fire brødsorter: Hvetebrød, Spesialkneipp, Grovbrød og Softkorn. Lettvint og lokalt Når det gjelder convenience, mener han og produktsjef Axel Krabberød at det trengs et «lokomotiv» for å få opp salget av skåret brød. Derfor er nå Birkebeinerbrød bare å få som skåret. Det er grovt og saftig, og møter motargumentet fra flertallet av dem som ikke kjøper ferdigskåret brød: Det blir for fort tørt og holder seg ikke ferskt. Dessuten kommer det oppskåret Flerkorn, sammen med grovbrød og loff. Og endelig har brødleverandøren kastet seg på lokal-trenden. ? Lokalt gir merverdi, sier Terje Jensløkken. Ved hjelp av de lokale bakeriene sine har Bakers kommet med Vestlandskneipp, Sørlandskneipp, Trønderkneipp, Mjøskneipp og Oslofjordkneipp, med lokal markedsføring og lokal vri på smaken.

Powered by Labrador CMS