Nyheter

Innvandring viktig for dagligvarevekst

Veksten i dagligvarehandelen har flatet ut. Økt innvandring utgjør et av lyspunktene, mener HSH.

Publisert Sist oppdatert

Det er høy befolkningsvekst i Norge, mye takket være økt innvandring de siste årene. Dette er gode nyheter for dagligvarekjedene, som opplever stagnasjon i markedet.

For 2011 spår HSH en verdivekst i dagligvarehandelen på 4 prosent, mot 2,3 prosent i 2011. – Et halvt til et helt prosentpoeng av veksten tilskrives befolkningsveksten, sier sjeføkonom Lars Haartveit i HSH til Handelsbladet FK.

Analysene som ble lagt frem HSHs konjunkturseminar mandag formiddag, bekrefter ellers det alle vet. Verdiveksten blir lavere enn i de foregående «gullårene», emv øker, og lavpriskjedene drar veksten.

HSH mener det er vanskelig å spå om prisutviklingen på mat den kommende tiden.

– Det mest avgjørende for prisen på mat er det som skjer i jordbruksoppgjøret. Men når det skjer mye ute i verden på en gang, slik det gjør nå, får det betydning. Samtidig er det slik at pris inn til kjedene varierer mye mer enn pris ut til forbruker, sier Lars Haartveit i HSH.

Powered by Labrador CMS