Nyheter

Investerer 600 millioner

Sverige er god butikk for Reitan Servicehandel. I løpet av tre år skal Reitan investere 600 millioner kroner i det svenske markedet for å sikre veksten for Pressbyrån og 7-Eleven. Det betyr flere butikker, flere kjøpmenn og økte markedsandeler.

Publisert Sist oppdatert

Adm. direktør Magnus Carlsson i Reitan Servicehandel Sverige er ny i lederstolen, men han har allerede funnet tonen. – Jeg skal ikke være noen forvalter, det holder ikke. Det handler om vekst, lønnsom vekst, vel og merke. Vi kommer til å se etter vekstmuligheter med nye butikker, nye beliggenheter og oppkjøp av butikker og kiosker. 35 til 40 prosent av det svenske servicehandelsmarkedet består fortsatt av små, lokalt eide kiosker, så det gir oss mange muligheter, sier adm. direktør Magnus Carlsson til Handelsbladet FK.

Med Pressbyrån og 7-Eleven er Reitan størst i det svenske servicehandelsmarkedet. I fjor hadde Reitan Servicehandel Sverige et varesalg på 3,1 milliarder svenske kroner. I tillegg dryppet det godt med provisjoner fra spill, telekort og andre provisjonsprodukter. Pressbyrån økte omsetningen med 7,1 prosent og 7-Eleven med 5,2 prosent i sammenlignbare butikker.

Det svenske selskapet bidro med et 2008-overskudd på 144 millioner svenske kroner. Til tross for store investeringer er 2009-målet et resultatbidrag på 150 millioner kroner. Det gjør det svenske selskapet til den klart beste og største bidragsyteren inn til RSH. Som du tidligere har lest i Handelsbladet FK, så fikk Reitan Servicehandel et driftsunderskudd på hele 343 millioner kroner etter et år med svak lønnsomhet, store tapsavsetninger og nedskrivninger. Det gjør at bidraget fra Sverige er gull verdt.

2009-budsjettet er på 4,2 milliarder kroner, og milliardveksten skyldes påfyll av nye 7-Eleven-butikker på Shell-stasjonene i Sverige. Det er en utrulling som gjør at 7-Eleven blir en landsdekkende aktør for første gang. Den nordligste kommer i den svenske grensebyen Haparanda.

– Vi har 77 7-Eleven butikker, og innen september skal vi etablere 115 nye butikker på Shell-stasjoner over hele Sverige. 50 av disse er allerede etablert. Det vil gi oss over én milliard kroner i økt omsetning. Med over 190 butikker blir vi en betydelig aktør, og det gir godt grunnlag for fortsatt vekst. Derfor blir 2010 ekstra spennende, uten at jeg vil si noe salgstall. Det blir det første hele året med den nye butikkporteføljen, sier Magnus Carlsson, og smiler fornøyd. Slår alt til, vil omsetningen passere fem milliarder kroner i løpet av 2010.

Les også: Økt kjøpmannslønnsomhet

Powered by Labrador CMS