Nyheter

Isklar fortsetter Tine-samarbeid

Tine og United Bakeries har inngått en avtale om å videreføre sitt samarbeid. Tine skal fortsatt markedsføre og distribuere Isklar på det norske markedet. Dette er første skritt på veien for å sikre Isklar lønnsom drift i Norge, mener eierne.

Publisert Sist oppdatert

Isklar skulle bli stor på det internasjonale markedet for flaskevann, men rakk å tape 300 millioner før det i slutten av januar var kroken på døren. Remi Goulignac og United Bakeries kjøpte boet for 4,3 millioner kroner, men konkursboet omfattet ikke produksjonsanlegget, som United Bakeries ifølge Finansavisen leaser fra DNB Finans.

Nå satser Goulignac alt på å skape lønnsom drift. – Vi kommer til å fokusere på det norske markedet. Det blir en lang og krevende reise, men vi er tålmodige og har god tid, sier Goulignac til avisen. Som et første skritt på veien, signerte han i går en distribusjonsavtale med Tine. Avtalen er en videreføring av et samarbeid meierikonsernet inngikk med flaskevannsprodusenten bare måneder før konkursen. Konserndirektør Hege Holter Brekke i Tine mener Isklar passer godt inn i konsernets portefølje av drikkevarer.

– Isklar er en spennende merkevare, med en sterk historie, sier hun, og viser blant annet til at flaskevannprodusenten tapper rett fra Folgefonna. Goulignac luftet mulighetene for samarbeid med Tine allerede før han kjøpte konkursboet. – I 18 år har United Bakeries gjort alt på egenhånd. Tine er en spennende partner, og vi har mange felles nedslagsfelt, sier han.

United Bakeries har også utvidet sitt sponsorengasjement innen norsk topplangrenn gjennom en avtale med Norges Skiforbund. Bakeriet vokste kraftig i fjor og omsetningen endte på 503 millioner kroner. Resultatet endte på 23 millioner kroner og utgjør en margin på 4,6 prosent.

Powered by Labrador CMS