Nyheter

Ja til speed dating

Jeg vil på speed dating. Neida, jeg er godt gift og klager ikke på kona. Men den formen for speed dating norske småleverandører fikk være med på i midten av februar, har jeg veldig sans for.

Publisert Sist oppdatert

Tilbudet om å møte fem innkjøpssjefer på under en halvtime må lyde besnærende for alle som har tatt mål av seg til å selge varene sine i norske dagligvarebutikker. Men det bør i minst like stor grad friste innkjøpssjefer som vil være på lag med kundene, og tilby det mangfoldet norske forbrukere etterspør.

Av lista over påmeldte registrerer jeg at mange av daterne er småprodusenter av mat- og drikkevarer. Det er kjøttvarer, fiskemat, frukt- og bærprodukter, bakervarer og meieriprodukter. For en stor del dreier dette seg om norske produsenter som ønsker å øke verdiskapingen på sine råvarer. Det er produsenter som har en idé som de har greid å føre så langt at den er klar for markedet. Men spør du en gründer hvilken del av prosessen som er vanskeligst, vil mange svare at det er å få ideen ut på markedet. Svært mange gründere er gode fagmennesker, men langt fra så erfarne med å drive markedsføring. Selv om vi nordmenn ikke liker å skryte av oss selv eller det vi har fått til, er det nødvendig for å vekke interessen hos dem som skal kjøpe - enten de er innkjøpsdirektører eller alminnelige forbrukere. Men dette er ikke bare snakk om mennesketype og sinnelag. Markedsføring er et fag på linje med matproduksjon og detaljhandel.

Uansett må produsentene finne noen å skryte til. Det er svært viktig at markedet er åpent for dem som har greid å realisere en idé. Når dagligvarebransjen er organisert i så få og store nasjonale enheter som i Norge, har innkjøpsdirektørene et ekstra stort ansvar for å holde sine kontordører åpne. Hvis ikke kan også innkjøpsdirektører bli vanedyr. Det tjener verken forbrukere, produsenter eller kjedene selv. Vanetenkning er en fallgruve for mange. Derfor ble jeg også oppmuntret av at så mange kjeder stilte opp på Lillestrøm på selveste Valentins dag. At beilerne stod i kø, var gledelig om enn ikke overraskende. Det skjer veldig mye spennende innen utvikling av spesialprodukter med høy kvalitet innen norsk matproduksjon. Men at det aller meste av norsk detaljhandel også var på sjekker'n, er bare veldig flott. Måtte det bli søt musikk for mange. I dette tilfellet synes jeg også vi må applaudere om noen av beilerne får napp hos flere enn én. Norsk dagligvarebransje er nettopp ikke noen arena for å hegne om monogamiet - snarere tvert imot. Her er det bare å innlede forhold til så mange småprodusenter som mulig.

Men i stedet for blomster og sjokolade bør kjedene sende bestillinger på høykvalitets nisjeprodukter. Og de bestillingene bør være slik at produsentene er i stand til å oppfylle dem.

Powered by Labrador CMS