Nyheter

Jakter på ny Ultra

TRONDHEIM: Matvarehuset Ultra i Trondheim er på vei mot et nytt rekordår. Det har gitt mersmak, og nå jakter kjedeledelsen på en ny Ultra-etablering i Trondheim.

Publisert Sist oppdatert

Butikksjef Monica Ervig Kjendalen leder matvarehuset Ultra i Trondheim. I år regner hun med en nettoomsetning på 140 millioner kroner. Det er ny salgsrekord, og butikken på Nedre Elvehavn blir bare slått av kooperasjonens to Obs-er i samme by. Men som matbutikk er det ingen som selger mer i Trøndelag.

Det har gitt kjedeledelsen i Oslo mersmak. Kjededisponent Erik Overland bekrefter at det kommer en ny Ultra-etablering i byen. Han og regionledelsen i Profilhuset Meny-Ultra jakter på en best mulig beliggenhet for butikk nummer to.

- Høsten 2008 bør vi ha klar en ny Ultra i Trondheim. Vi vet ikke helt hvor det blir, om det blir Lade eller Tiller. Vi vet bare at det er et marked her i byen, og med to Ultra kan vi få mer effekt ut av markedsføringen, sier kjededisponent Erik Overland til Handelsbladet FK.

TO NYE I ÅR

Norgesgruppen oppgir ikke salgstall for enkeltbutikker, men Handelsbladet FK får bekreftet at Ultra på Nedre Elvehavn i Trondheim regner med et 2007-salg på netto 140 millioner kroner. Da butikken åpnet dørene høsten 2000, var det mange som spådde en bratt nedtur i et marked der lavpriskjedene dominerte.

- Vi har tjent penger fra dag én i Trondheim, og markedet var overmodent. Folk vil ha matopplevelser, ferskvarer og større utvalg enn i de tradisjonelle lavprisbutikkene, sier kjededisponent Erik Overland.

Ultra er et butikkonsept som krever stor omsetning, og ifølge kjedeledelsen er kravet at en ny butikk må selge for mer enn 120 millioner kroner etter tre år. De neste Ultra-åpningene kommer i Fredrikstad i mars og på Lørenskog i juni. Da vil Ultra-laget bestå av 13 butikker, med Trondheim som den nordligste.

LOKALE HELTER

Butikksjef Monica Ervig Kjendalen leder en bedrift med 90 ansatte (45 årsverk) og syv avdelinger. Både frukt, bakeri, fisk, kjøtt, ost, tørrvarer og kasse, har egne ansvarlige for både resultat og bemanning. Hun overtok lederjobben etter Tore Evjen, som nå er driftssjef for regionkontoret til Profilhuset Meny-Ultra. Da Ultra åpnet i oktober 2000 var hun leder for kassene. Siden har hun vært ferskvaresjef og nå leder hun hele bedriften.

- Dette er en stor bedrift enten man måler det i salg eller ansatte. Så butikksjefen er egentlig administrerende direktør. For oss er det viktig å hente folk fra egne rekker, som kjenner butikken og det lokale markedet. Jeg pleier å si at lokale helter i butikken er et must, sier kjededisponent Erik Overland og nikker mot butikksjefen.

De siste salgstallene peker brattere oppover enn markedsveksten. Det betyr økte andeler i kampen om matkundene. Det bor 5000 mennesker i gangavstand til butikken, og matvarehuset merker det som beskrives som Ikea-effekten. Flere kunder fra omlandet kjører inn til Trondheim på handletur.

Konkurransen er økende og flere av konkurrentene satser på større butikker og mer ferskvarer. Som Rema 1000, som er på hjemmebane i Trondheim.

- Det som Rema 1000 gjør er et lite gjesp når du ser hva vi holder på med, sier kjededisponent Erik Overland.

Powered by Labrador CMS