Nyheter

- Jeg burde kjøpt Rimi

LADE GÅRD, TRONDHEIM: - Jeg er kåt på vekst, innrømmer Odd Reitan, som ikke vil la gode muligheter gå fra seg. Det har han brent seg på før. - Jeg burde kjøpt Rimi!

Publisert Sist oppdatert

Nye oppkjøp, flere butikker og mer handel. Odd Reitan er sulten og klar for mer dersom det dukker opp nye vekstmuligheter i dagligvare og servicehandel, i og utenfor Norge.

- Det foregår jævlig mye spennende her på huset for tiden. Vi skal vokse i handelsnæringen, både med det vi har og ved hjelp av nyetableringer og oppkjøp. Vi kommer ikke til å vente til det skjer noe, vi må sørge for at ting skjer. Venter man til noe er til salgs kan det være for sent, det er min lærdom, sier Odd Reitan til Handelsbladet FK.

MULIGHETER SOM GLAPP

- Når lærte du det?

- Det var noen muligheter som glapp på 1990-tallet. Jeg kommer fort over tapte slag, det er heldigvis en egenskap jeg har.

- Hvis jeg sier Rimi?

- Da sier jeg Rimi og Staff-Gruppen. Jeg burde kjøpt Rimi før Stein Erik Hagen solgte til svenskene. Og jeg burde kjøpt Staff. Det ville gitt volum og flere butikker på Østlandet, men vi trodde ikke Staff var til salgs. Derfor gjorde vi ingenting, det var en stor feil. Så kjøpte Stein Erik. Da var jeg langt nede, sier Odd Reitan.

MAJORSTUA

Februar 2007 på Lade Gård. Det er 35 år siden han åpnet sin første dagligvarebutikk (Sjokkpris) og 28 år siden Odd Reitan tok det første kjedegrepet med Rema 1000. I dag er dagligvarer og servicehandel blitt til en av landets største familieformuer. Selv om Rema 1000 og Reitan Servicehandel ledes fra Oslo av en ny generasjon, er Lade Gård maktsenteret. Hit kommer «gutan» (sønnene Ole Robert og Magnus) med sine innspill, her holdes styremøter og ledersamlinger, og her blir kjøpmennene regelmessig forsøkt frelst. Her er Odd Reitan sjefen. Han har ikke bare tittelen colonialmajor, eller «majoren» til daglig, hjørnekontoret hans i annen etasje på gården heter rett og slett Majorstua.

- Lade Gård er det finansielle, strategiske, kulturelle og filosofiske hovedkontoret for alt vi driver med, sier majoren, før han snakker varmt om smådrift.

PERFEKT ORGANISASJON

- Etterhvert som en bedrift blir større, jo viktigere er det å ha fokus på smådriftens fordeler. Blir noe for stort må det deles opp i mindre enheter, ellers mister du oversikten over livsviktige detaljer. Rema 1000 har en perfekt organisasjon, der har alle tunnelsyn og ledelsen tenker bare på én ting. Skrekken er et konsern der ingen oppdager unødige kostnader. Da ser du ikke hvor lite du klarer deg med, sier Odd Reitan.

- Du har de siste årene satset mye som investor, ser vi konturene av et rent finans- og investorkonsern?

- Nei! Vi er en handelsbedrift, det er og blir kjernen. Eiendom er også et redskap for å få tilgang på flere lokaler og flere butikker, sier Odd Reitan.

ALL MAKT

Odd Reitan og sønnene eier hver sin tredel av Reitangruppen, men en aksjonæravtale sikrer majoren all makt om nødvendig.

- Innspillene til de siste oppkjøpene er kommet fra sønnene dine, hvem har det endelige ordet?

- På papiret er det jo meg, men som far ville det være utenkelig å gå helt på tvers av ønskene til gutan. Det er jo de som skal drive dette videre, derfor er det viktig at de setter sitt stempel på det som skjer og at vi er tre som står bak de store beslutningene. Det er det som driver meg. Var det bare meg, så vet jeg ikke helt? Det er jo ikke bare pengene som driver meg, jeg har jo allerede så mye at jeg ikke rekker å bruke opp alt.

- Du har solgt en del eiendom i det siste, er noen av handelskjedene til salgs?

- I utgangspunktet nei, men vi skal aldri være bombastiske. Det måtte i så tilfelle være som en del av et strategisk trekk, som det å komme inn i et nytt marked.

REKORDTALL

I neste uke legger Odd Reitan frem nye rekordtall for Reitangruppen. Aldri før har verdiene, omsetningen og kontantstrømmen vært større. Under presentasjonen på Lade Gård vil kremmerfamilien flagge nye vekstambisjoner, og det er ikke bare ønsket om flere butikker som ligger i handlekurven. Innovasjon, nye salgskanaler, oppkjøp og avtaler som sikrer enerett til produkter er også en del av fremtidsbildet.

Selv om veksten har flatet noe ut for flaggskipet Rema 1000, er kjeden fremdeles selve pengemaskinen og landets største dagligvarekjede. Ingen av lavpriskjedene har større snittomsetning per butikk og ingen har større kontantstrøm. Men det er oppkjøp i servicehandelen som har gitt økt volum de siste årene, med kjeder som Narvesen, 7-Eleven og Pressbyrån.

I fjor sommer kom det foreløpig siste oppkjøpet da Reitan kjøpte Hydro Texaco-stasjonene i Norge og Danmark for to milliarder kroner. Reitan ser store vekstmuligheter for mer handel på stasjonene, også for andre butikkjeder i konsernet.

HANDELSSTASJONER

300 av stasjonseiendommene er egeneide, og disse er nå overført til et eget selskap under Reitan Eiendom. Det er en transaksjon som er priset til 1,3 milliarder kroner, men Reitan er overbevist om at eiendommene er mer verd enn hele oppkjøpet.

Stasjonsbutikkene er lagt under Reitan Servicehandel, mens et nytt selskap Yx Energi med hovedkontor i Danmark skal ta seg av selve bensinstasjonene. Også her legges det opp til vekst og nye produkter.

- Vi skal satse på mer stasjonshandel, både for dagligvarer, servicehandel og stasjonsprodukter. Stasjonene ligger jo på lukrative eiendommer langs trafikktunge veier med egen avkjørsel, det gir oss en merverdi vi egentlig ikke så før etter oppkjøpet. Vi var bare på jakt etter er en ny salgskanal langs veien.

SPÅDDE BRÅSTOPP

- Da du bare hadde Rema 1000, var det mange analytikere som spådde bråstopp og store problemer dersom du ikke la om kursen og satset på supermarkeder?

- Det er riktig. Det var en periode jeg kunne se frykt og usikkerhet i øynene på kjøpmennene, alle spådde at lavpris var ferdig. Samtidig tok konkurrentene nye grep, men jeg ble heldigvis ikke fristet. Det kan jeg takke en konferanse i Sveits for. Jeg reiste hjem med en gul lapp i lommen der jeg hadde skrevet ett ord: servicehandel. Det var stikk i strid med alle rådene som haglet rundt meg. Det og lavpris var fremtiden, det var et godt budskap å dra hjem med. Lavpris hadde jeg, derfor startet jakten på servicehandel, sier Reitan.

KÅT PÅ VEKST

- Jeg er mer optimist enn på lenge. Jeg er kåt på vekst, og jeg har to sønner som er det samme. Derfor kommer vi til å satse tungt fremover. Jeg trodde en stund at de store globale handelshusene ville dominere markedene, det tror jeg ikke lenger. Vi har vist at vi kan konkurrere med det meste, så hvorfor skal ikke vi lykkes? Det er alltid plass for oss og dyktige kjøpmenn, sier Reitan.

- Ikke alle kjøpmenn er like begeistret som før, mange sliter med egen lønnsomhet og du blir fra tid til annen beskyldt for å drive kjøpmennene for hardt, spesielt innenfor servicehandel?

- Jeg ser det og det tar vi alvorlig. Vi får et kjempeproblem dersom ikke kjøpmennene våre gjør det bra. Det er noe vi er opptatt av og som vi prøver å gjøre noe med. Samtidig ser vi at overgangen fra andre driftsformer kan være tøff for noen. Ikke alle utsalg er store nok for vår modell. Det gjør vi noe med. Derfor vil vi nok se en del frafall fremover fra de minste.

Powered by Labrador CMS