Nyheter

Julehandelen bremser kraftig opp

Den høye omsetningen på Black Friday førte til en rolig påfølgende handelsuke for mote og fritid, men ikke for mat og drikke.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere år har vi sett at omsetningen øker uke for uke fra midten av november og fram til jul. I år var imidlertid omsetningen lavere i uke 49 enn i uke 48, sier Bror William Stende, direktør i Virke mote og fritid.

– Noe av grunnen er nok at Black Friday dro omsetningen i uke 48 veldig høyt opp. Sammenlignet med i fjor økte omsetningen i uke 49 med 1,2 prosent, sier Stende.
I uke 49 var det mat og drikke som hadde stor vekst på hele 3,4 prosent, mens service og tjenesteyting hadde den aller største veksten på kjøpesentrene med 6,9 prosent. Serveringsstedene økte omsetningen med 6,5 prosent. Blant de andre bransjene førte Black Friday-omsetningen til en lavere veksttakt i uke 49. Kles, sko og veskebutikkene og butikkene innen "hus og hjem" som hadde størst vekst uke 48, hadde den svakeste utviklingen i uke 49.
Kjøpesentrene i Nord-Norge og Trøndelag hadde den største veksten i uke 49. I Nord-Norge økte omsetningen med 6,5 prosent, mens i Trøndelag økte den med 4,5 prosent. På Sørlandet var økningen 3,2 prosent, mens det var om lag uendret på Vestlandet og Østlandet. I de siste fire ukene sett under ett har veksten vært størst i Nord-Norge og lavest på Vestlandet.
– Selv om mange gjorde unna mye julehandel på Black Friday, er det nok mange som er sent ut også i år. Vi venter derfor en jevn vekst de siste ukene fram mot jul, sier bransjedirektør Bror Stende i Hovedorganisasjonen Virke.
Powered by Labrador CMS