Illustrasjons-/arkivbilde

Nyheter

Julepriskrigen: – Hadde vært mer lønnsomt å stenge

Like sikkert som at julen kommer hvert år, kommer også priskrigen i dagligvarebutikkene. Årets bataljer er de tøffeste hittil, mener markeds- og analysedirektør Truls Fjeldstad i Norgesgruppen.

Publisert Sist oppdatert

– Årets julepriskrig startet tidligere enn i fjor, og den er enda tøffere enn vi har sett i tidligere år fordi den omfatter flere varer enn før. Du kan si at graden av galskap er blitt enda større, sier Truls Fjeldstad.

Ifølge Norgesgruppens markeds- og analysedirektør, er samtlige kjeder berørt av årets julepriskrig. Men enkelte merker presset mer enn andre:

– Meny klarer seg ganske godt, de har et mye bredere sortiment å spille på og følger ikke lavpriskjedene like langt ned i pris. Dermed har de også varer igjen når konkurrentene er gått tomme. For Kiwi, derimot, er det mye tøffere. Vår strategi er at Kiwi skal være billigst, og så får det bare koste det det koster.

– Det er ikke mye lønnsomhet igjen når man selger pepperkakehus til 2 kroner stykket?

– Nei, Kiwi gir bort det meste av bruttoen enkelte uker i desember; isolert sett hadde det hadde vært mer lønnsomt å stenge. Men skal du bli oppfattet som billigst av flest, må du være billigst hele tiden, også i julen, fastslår Fjeldstad.

De siste dagene har en flere lavprisbutikker gått tommer for klassiske julevarer. Det gjelder blant annet liten marsipangris fra Nidar, som den siste uken er solgt for 4 kroner stykket – mot normalt 30. Ifølge Nettavisen lar den seg fortsatt oppdrive i enkelte butikker, men hos leverandøren er det tomt på lageret.

Flere butikker har iverksatt kjøpsbegrensinger på tilbudsvarene, for å unngå tomme hyller.

Også i år har enkelte butikker satt kjøpsbegrensinger på tilbudsvarene. (Arkivfoto)
Powered by Labrador CMS