Nyheter

Kaffe mot blodpropp

Ny forskning viser at kaffe kan redusere faren for blant annet blodpropp.

Publisert Sist oppdatert

Studier viser at kaffe kan redusere risikoen for diabetes, enkelte typer kreft, Alzheimers, Parkinsons og hjerteinfarkt. Nylig viste en forskningsrapport fra Universitetet i Tromsø at 3-6 kaffekopper om dagen også kan redusere faren for blodpropp. Lege Kristin F. Enga ved helsevitenskapelig fakultet på UiT har i sin doktorgrad studert kaffens påvirkning på blodpropp i beina og lungene. I en periode fra 1994 til 2007 har hun studert over 27 000 tromsøværingers kaffevaner.

– Tre til seks kopper kaffe hver dag gir lavere risiko for venøs blodpropp. Hva den beskyttende effekten skyldes har vi ikke sett på, men det finnes noen studier som legger vekt på antioksidantene som er i kaffen. Disse kan ha effekt på karveggen, blodplater og andre komponenter i blodet, sier Enga.

Hun påpeker at kaffen nå må sies å være ”friskmeldt”.

– I stedet for å tenke at du skal slutte å drikke kaffe kan du heller kutte ned på mengden melk og sukker i kaffen. Jeg tror også kaffen har en sosial funksjon som kan ha helsegunstig effekt, men det er ingen studier som viser dette svart på hvitt.

Powered by Labrador CMS