Nyheter

Kaffekronene ruller inn

TRONDHEIM: Kaffe er god butikk, også for leverandørene. I fjor fikk landets fire største kaffeprodusenter et overskudd før skatt på 166 millioner kroner. Kaffen koker som aller best og mest i vest.

Publisert Sist oppdatert

Kaffehuset Friele i Bergen har størst overskudd av de fire store produsentene. Friele fikk ifølge årsregnskapet et 2006-overskudd på 80 millioner kroner før skatt. Selskapet kjemper med Norgesgruppens kaffeselskap om å være størst i markedet. Overskuddsmessig er Friele i teten med god margin, men Norgesgruppen, som både er grossist og detaljist, kan også hente ut marginer fra andre steder i verdikjeden.

FRIELE FÅR MEST

Kaffehuset Friele omsatte i fjor 553,4 millioner kroner. De fire siste årene har bedriften hatt et samlet overskudd før skatt på 324,4 millioner kroner. Det har bidratt til store utbytter for aksjonærene, Friele-familien og Douwe Egbert. På fire år er det hentet ut 206,6 millioner kroner. I 2006-regnskapet er utbyttet satt til 51 millioner kroner.

I disse dager er Herman Friele tilbake i Kaffehuset Friele, etter en arbeidsøkt som populær ordfører i Bergen. Han fortsetter som styreleder og skal i tillegg arbeide med nye prosjekter.

Norgesgruppen eier sin egen kaffeprodusent, selskapet Joh. Johannson Kaffe, med Evergood og Ali i merkestallen. I fjor omsatte Joh. Johannson Kaffe for 458,8 millioner kroner. Før skatt ble det igjen et overskudd på 40,8 millioner kroner.

- Vi har 35 prosent av det totale kaffemarkedet, sier direktør Tor Glavin til Handelsbladet FK.

- Hvordan blir 2008?

- Det ser ut til å bli et bra år. Nå håper jeg på at det blir regn i Brasil. Det vil være bra for neste avling.

Også kooperasjonen har eget kaffeselskap, Coop Norge Kaffe. I fjor omsatte selskapet for 178,8 millioner kroner og fikk et overskudd før skatt på 44,3 millioner kroner. Det gjør kaffe til en av de største resultatleverandørene i kooperasjonen. De fire siste årene har selskapet bidratt med et overskudd før skatt på 169 millioner kroner. Når kooperatører kjøper hjem det som er lagt inn i Coop Norden, blir Coop Norge Kaffe igjen et rent norsk selskap.

MINST AV DE STORE

Kjeldsberg Kaffebrenneri i Trondheim er minst av de store kaffeleverandørene. Det har Rema 1000 og Bunnpris som kunder i dagligvaremarkedet, med merkene Kjeldsberg, Mills og Ambro (Rema 1000s eget kaffemerke). I fjor omsatte selskapet for 98,5 millioner kroner, mens overskuddet før skatt endte på beskjedne 715 000 kroner.

Det finske kaffekonsernet Gustav Paulig eier 30 prosent av kaffebrenneriet. Resten eies av familiene Kjeldsberg (60 prosent) og Lykke (10 prosent).

- Det er tøff konkurranse. Vi satser på kvalitet og har ambisjoner om å ha den beste kaffen. Vi har investert i en ny pakkemaskin og en ny poseteknologi. Den gjør at vi kan pakke med én gang kaffen er produsert. Jeg kan smake forskjellen, sier adm. direktør Marius Maske til Handelsbladet FK.

Powered by Labrador CMS