Nyheter

Kamp om kaffekundene

Det blir økt kamp om kaffekundene, og nå øker kampen for å få bort den tradisjonelle kaffetrakteren, skriver Dagens Næringsliv.

Publisert Sist oppdatert

Både kaffemaskiner og kaffekapsler er i dagligvarebutikkene, som er en av salgskanalene i tillegg til flere faghandelsbutikker.

Som du tidligere har lest på handelsbladet.no og i Handelsbladet FK, så er det store internasjonale giganter som Nestlé som kjemper om det nye kaffemarkedet. Nestle skal nå lansere Dolce Gusto i Norden, et enklere og billigere kapselsystem som skal konkurrere med Nespresso og Senseo, Ifølge Norden-sjef Anders Carlsson er lanseringsbudsjettet på over 100 millioner kroner.

– Vi har analysert det norske markedet i flere år og mener de norske forbrukerne er modne for et bredere utvalg enn Nespresso, sier Carlsen til Dagens Næringsliv.

I intervjuet sier han at en av ambisjonene er å selge minst 150 000 maskiner over de fem neste årene.

Kaffehuset Friele og Philips som satser på Senseo i det norske markeet har ikke tenkt å la konkurrentene ta markedet. Også her er målet å selge 150 000 maskiner på fem år, samtidig som erfaringene tilsier at hver maskin bruker i snitt to kapsler per dag.

– Vi har store ambisjoner. Skal man ha suksess, må man ha distribusjon i alle kanalene, sier salgssjef Hans Petter Finsen i Philips Norge til Dagens Næringsliv.

Også markedsleder Nespresso varsler at de vil forsvare sine markedsandeler.

– Vi tror ikke de to vil ta nevneverdige andeler fra vårt salg, sier Kristen Hovland som er sjef for Nespresso Nordic.

Powered by Labrador CMS