Nyheter

Kan bli enda Smartere

BUTIKKTESTEN: Vi har besøkt varehuset Smart Club Råde, som ligger like ved avkjøringen til Fredrikstad ved E6. Her fant vi mye bra, men også litt å rette på

Publisert Sist oppdatert

Smart Club er et varehus der paller og store lagerhyller er en del av innredningen, og poengene er derfor tilpasset deretter.

Fasade og inngang

Smart Club Råde består av et stort bygg rett ved E6, og er dermed godt synlig fra alle kanter. Smart Club-logo og åpningstider kommer tydelig frem. Med store og gode parkeringsmuligheter rett utenfor, er det enkelt å ta turen innom.

Inngangspartiet var ryddig og fint, og en mengde handlevogner sto klare til bruk rett ved inngangen. Noe søppel i enkelte av vognene.

Smart med to panteautomater rett innenfor inngangen, slik at kunden ikke trenger dra tomflasker inn i butikken.

Sortiment og varepresentasjon

Med paller og enorme lagerhyller som innredning, er det lite å si på varetrykket. Her bugner det av varer fra gulvet til langt opp etter taket. Enkelte hyller var riktignok noe tomme for produkter, men ødela ikke mye for helhetsinntrykket.

Et par steder var det tydelig at det skulle byttes produktfokus på noen av palletorgene, og det var derfor noen tomme paller som sto fremme på torgene. Som kunde vil man allikevel ikke oppleve torget som utplukket, ettersom pallene var ryddet helt tomme og prislappene .ernet. Vår erfaring er at dette er mye bedre enn at det ligger igjen noen få tilfeldige produkter, kanskje endatil med dårlig prismerking.

Butikken som medium

Varehuset er meget oversiktlig og smart lagt opp. Kunden tar automatisk turen via dagligvaredelen den ene veien, og gjennom nonfood på vei tilbake til kassen.

Plassering av frukt og grønt helt innerst i butikken, sammen med ferskvarene, opplevdes som meget positivt. Da kan kunden bestemme seg for hva middagen skal bli, for så å plukke med seg tilhørende grønnsaker uten å måtte gå tilbake.

Palletorg finnes stort sett overalt i butikken, og de fungerer bra. Prismerkingen er av enkleste sort, med A4 ark festet på stålvaier, og kan til tider henge litt skjevt eller være litt skrukkete. Til gjengjeld var alle varer priset.

Et forbedringspotensial i forhold til palletorgene, var plasseringen i midtgangen. Midtgangen i butikken er bred nok til paller, men disse sperret oversikten når man gikk i tverrgangene.

Ved å la være å ha paller akkurat der tverrpassasjene går, ville man enklere fått oversikt fra den ene enden til den andre. Oversiktlighet er viktig å tenke på når man rigger torg og salgsløsninger i butikk.

Hygiene

Hele varehuset bærer preg av å være varehus/lager, og har derfor lite pene gulv med merker etter palletraller. Allikevel opplevdes varehuset som rent og pent.

Et ekstra pluss er ferskvareavdelingen, som hadde en meget delikat fremstilling av produktene. I tillegg var det store, åpne vinduer inn til kjøkkenet, med skinnende rene og ryddige benker og utstyr. Dette skaper tillit og trygghet for kunden. Et stort pluss!

Personell

Godt synlige i sine oransje gensere, og mange nok til å betjene alle kunder, uansett hvor du befinner deg i varehuset. Blide og imøtekommende var de, også.

Kasse og utgangsparti

På vei ut var kun én kasse åpen, men i det køen ble mer enn tre personer, kom det raskt til en ansatt som åpnet en kasse til, og det hele var raskt unnagjort. Plassen ved kasseområdet er stor og kan håndtere mange mennesker. I tillegg er den godt utnyttet med mange torg med impulsprodukter.

Powered by Labrador CMS