Nyheter

Karbokutt

HASLE I OSLO: Der lavkarb-trenden har slått til mest, har brødforbruket gått nedover. Bakers møter utfordringen med et nytt brød: Lavkarbo. Sammen med Fullfiber er det starten på en ny serie med grovbrødsorter tilpasset nye kostholdstrender.

Publisert Sist oppdatert

? En stigende andel av befolkningen er opptatt av kosthold og helse. Vi vet at vi har noen utfordringer der, sier marketingdirektør Terje Jensløkken. Han peker på at uansett diett, er alle enige om at kostfiber er bra. ? Brød er sunt, og vi vet at jo grovere og jo mer sammalt og hele korn, jo sunnere.

Ikke ekstremprodukterHan er opptatt av å få ut produkter som folk etterspør. Der er både Lavkarbo og Fullfiber gode alternativer. Fullfiber har dobbelt så mye fiber som vanlig kneipp, mens Lavkarbo har 30 prosent lavere karbohydrat-innhold.? Samtidig er det en forutsetning at det må smake godt, slik som vi vil at brød skal smake her i landet, understreker Jensløkken, som peker på at folk også må være opptatt av hva de har oppå brødskiven, og at spisevanene må henge sammen med den fysiske aktiviteten. ? Ikke alle skal spise som idrettsutøvere. Dette er ikke et ekstremprodukt; det er godt grovbrød.Bakers regner med at Fullfiber har appell til de aller fleste, mens Lavkarbo er mest for dem som vil redusere litt på karbohydratene. De som går på en streng diett, gjør kanskje andre valt, men dette er et tilbud til dem som ikke vil velge bort brødet.

Kjøper dyrere brødNorske forbrukere kjøper ikke mer brød enn tidligere, men de kjøper dyrere. Brød har hatt en nullvekst på volum, men verdien av brødmarkedet har økt med 5,2 prosent det siste året. ? Vi har greit å komme med nyheter og fokusere på mer lønnsomme, dyrere brødtyper. Vi er et brødspisende folk, og det er ikke så mange som følger denne dietten, sier Terje Jensløkken. Det er også en tendens til at folk kjøper mer grovt brød på bekostning av de fine variantene.Så langt er de to nye brødene inne hos NorgesGruppen og Ica.

Powered by Labrador CMS