Nyheter

Katteeiere kjøper mer

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Den som har katt, handler rundt 40 prosent mer dagligvarer enn husstander uten katt, viser en undersøkelse som GfK har gjennomført. Også etter at kattemat-innkjøpene er trukket fra, handler katteeierne mer enn andre. Husholdningene med katt bruker 50 169 kroner i året i dagligvarebutikkene, mens andre handler for 35 829 kroner.

Ikke overraskende er det Whiskas som melder om de hyggelige tallene. - Butikker med et bredt sortiment av dyremat, får gode synergieffekter i form av økt kundelojalitet både når det gjelder dyremat og andre dagligvarer, sier Lotta Sjöblom, merkevareansvarlig for Whiskas i Skandinavia.

Katteeierne bruker 21 prosent mer på hygieneprodukter, 35 prosent mer på drikkevarer og 17 prosent mer på fiskevarer enn husholdninger uten katt. Det totale kattemat-markedet i Norge har økt kraftig de siste årene, og er nå oppe i 937 millioner kroner årlig. - Helse, naturlige ingredienser og komfort preger markedet i stadig større grad, forteller Sjöblom, som satser på å drive overgangen til porsjonsposer med høyere marginer for handelen.

Powered by Labrador CMS