Nyheter

Kioskene faller mest

Servicehandelsrapporten 2015 fra Nielsen viser en svak omsetingsnedgang for kbs-bransjen i 2014. Men mens bensinstasjonene faller litt, faller kioskene desto mer.

Publisert Sist oppdatert

Norske kiosker og bensinstasjoner omsatte varer for 15,1 milliarder kroner (eks mva) i 2014, en nedgang på 1,6 prosent sammenlignet med tilsvarende vareutvalg i 2013. Men mens bensinstasjonene omsatte for 9,7 milliarder, en nedgang på 0,6 % sammenlignet med året før, omsatte kioskene for 5,3 milliarder (eks mva), og gikk dermed tilbake med 3,2 % målt mot omsetningen i 2013. Til sammenligning omsatte dagligvaremarkedet for 160,1 milliarder kroner i 2014, en vekst på 4,3 prosent mot året før. Det viser Servicehandelsrapporten 2015 fra Nielsen som ble lagt frem i dag.

Omsetningen innenfor de sammenlignbare varegruppene i servicehandelen var i 2014 12,8 milliarder kroner (eks mva), en nedgang på 1,8 prosent sammenliknet med året før.

Styrkeforholdet mellom bensinstasjoner og kiosker går i stasjonenes favør. I 2014 sto bensinstasjonkjedene for 64,7 prosent av den totale omsetningen i servicehandelen, hvilket er en oppgang på 0,6 prosentpoeng sammenlignet med året før. Tilsvarende sto kioskkjedene for 35,3 prosent av den totale omsetningen i servicehandelen, og har dermed en nedgang på 0,6 prosentpoeng.

Både bensinstasjonene og kioskene ble færre i løpet av fjoråret. Ifølge rapporten er det nå 1189 bensinstasjoner i Norge, mot 1219 året før. På kiosksiden forsvant enda flere. Ved årsskiftet var det 1266 kiosker her i landet, mot 1316 året før.

Powered by Labrador CMS