Nyheter

Kioskredderen

TRONDHEIM: Kjøpmann Anette Løberg står høyt på Reitans ringeliste når en av Narvesen-kioskene sliter. Hun er blitt snuoperatøren som gjør motgang til omsetningsvekst.

Publisert Sist oppdatert

Når regionledelsen i Narvesen trenger en ildsjel for å snu en kiosk, blir det gjerne en telefon til Anette Løberg. Siden nyttår har hun drevet Narvesen-kiosken på kjøpesenteret Down Town i Porsgrunn.

- Narvesen-ledelsen kaller deg en ildsjel som alltid stiller opp for å hjelpe andre som sliter?

- Det hender at jeg trår til. Jeg har vært innom flere kiosker, og det har gått bra. Jeg får det som regel til. Jeg er en positiv person, og det tar jeg med meg i jobben. Jeg har alltid hatt positive resultater der jeg har vært. Det henger kanskje sammen, sier Anette Løberg til Handelsbladet FK.

- Men det kommer ikke av seg selv. Jeg jobber hele tiden etter mål, og jeg oppdaget tidlig hvor viktig det er med gode ansatte. Å involvere de ansatte i driften, det er mitt klare råd til alle, sier Løberg.

MÅL HVER DAG - Jeg har vært med i Narvesen siden jeg var 13 år. Mora mi drev kiosken på jernbanestasjonen i Porsgrunn. Det var der jeg lærte butikk, sier Løberg.

Kiosken i Porsgrunn hadde i fjor et varesalg på 3,5 millioner kroner. I år blir det en vekst på over én million kroner. Bare på Norsk Tipping er det veksten på 30 prosent.

- Jeg har delmål hele veien, ja faktisk for hver dag. De henger på bakrommet, slik at alle kan se hvordan vi ligger an.

FERIE MED VEKST I sommer tok hun tre uker ferie med beskjed om at dersom det var noe, så måtte de ansatte bare ringe. Hun fikk bare to telefoner, og da hun kom tilbake på jobb, var salget økt.

- Kjempeartig. Jeg gir de ansatte mye ansvar, og ferieveksten er et bevis på at det virker.

- Du er opptatt av varetrykket?

- Det er også en av mine kjepphester. Uten mye varer blir det heller ikke noe salg. Det skal bugne litt. Da kommer også salget.

- Du har tatt i bruk det nye lederverktøyet i Reitan Servicehandel, der blant annet kjøpmannen blir målt i forholdet til sine ansatte?

- For meg har det vært veldig bra. Jeg er blitt mer oppmerksom på lederdelen av jobben min. Selv om jeg alltid har vært det, så får jeg nå et verktøy som kan måle hvordan jeg fungerer. Det virker skjerpende.

Powered by Labrador CMS