Nyheter

Kiwi er vekstvinneren

Rema 1000 er størst, men Kiwi er vekstvinner blant dagligvarekjedene. Det viser Dagligvarerapporten 2012 fra Nielsen. Rema 1000 har 21,3 prosent av dagligvaremarkedet, og er som før landets største dagligvarekjede.

Publisert Sist oppdatert

Rema 1000 økte i fjor markedsandelen med 0,4 prosentpoeng, og markedsandelen på 21,3 prosent er ny rekord for Reitans lavpriskjede. Kiwi fikk en markedsandel på 15,2 prosent og andelen styrket seg med sterke 0,9 prosentpoeng gjennom 2011. Kiwi styrker dermed posisjonen som landets nest største dagligvarekjede, og selv om det er høyt opp og langt frem til Rema 1000 har forspranget minket de siste årene. Meny er landets tredje største dagligvarekjede med en markedsandel på 9 prosent, opp med 0,1 prosentpoeng. Lavpriskjedene har økt markedsandelen med hele 2,2 prosentpoeng i 2011, og lavpris har nå 54,9 prosent av omsetningen i dagligvarebransjen. Samtidig har supermarkedene fått redusert sin markedsandel til 25,6 prosent, en nedgang på 1 prosentpoeng. Kooperasjonens lavprisutfordrer Coop Extra øker andelen, men kjeden har bare 1,8 prosent av dagligvaremarkedet. I fjor økte andelen med 0,6 prosentpoeng. Det er et viktig lyspunkt for kooperasjonen. Røde Rimi er i farta etter flere nyetableringer og omprofileringer og i Dagligvarerapporten fra Nielsen har kjeden en markedsandel på 6,3 prosent, opp 0,4 prosentpoeng. Rimi er med det landets sjette største dagligvarekjede.

Powered by Labrador CMS