Nyheter

Kiwi kniper innpå Rema

Rema har størst vekst i kroner og øre, men Kiwi vokser mest i prosent, skriver Aftenposten.

Publisert Sist oppdatert

Med en omsetningsvekst på 9 prosent i fjor, mens Rema endte på 7 prosent. Det er lavpriskjedene som vokser mest i norsk dagligvaremarke,d og de står nå for mer enn halvparten av omsetningen. Kiwi har drøyt 500 butikker i Norge og planlegger som Rema 25 nye butikker i år. Kiwi vil i 2015 oppgradere flere butikker og gi dem et mer moderne uttrykk, skriver Aftenposten.

- I fjor bygget vi om 250 av butikkene for å tilpasse dem mer til kundenes ønsker. I år tar vi resten, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy til avisen.

Målt i reelle tall, er det stadig Rema som er vinneren. De omsatte for 37,9 milliarder kroner i fjor, mens Kiwi endte på 28,2 milliarder kroner.

Også lillebror i denne sammenheng, Rimi, opplever vekst.

– I fjor nådde vi 10 milliarder kroner i omsetning for første gang siden 2004. Mens vi i 2013 avsluttet med et fall i sammenlignbare butikker på over 2 prosent, avsluttet vi 2014 med en vekst på 1 prosent, sier Rimi-sjef Christian Hoel til Aftenposten.

Powered by Labrador CMS