Kiwi la en felle for pristesteren fra Enhver.no for å vise at testene enkelt lar seg manipulere.

Nyheter

Kiwi la felle for pristester

Kiwi satte tirsdag ettermiddag opp en felle for å avsløre grunnlaget for konkurrenten Rema 1000 sin pågående priskampanje, skriver VG.

Publisert Sist oppdatert

Rema har rullet ut en av sine største reklamesatsinger noensinne de siste ukene. De har brukt pristestselskapet enhver.no som bevis for at Rema har de laveste prisene. Senest mandag annonserte Rema i flere medier med at de hadde vunnet årets åtte første pristester på rad, de åtte første ukene i år, skriver VG.

I Kiwi, og flere andre kjeder etter det Handelsbladet erfarer, har man vært kritiske til resultatet av prisundersøkelsene til relativt ukjente enhver.no. Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy mener resultatene ikke rimer med virkeligheten og at Remas priser i enhver.no er for lave.

Kiwi satt derfor enhver.n under lupen, og fant ut at det var mulig å manipulere testene.

– Det var ganske lett for oss å se mønsteret. Vi fant ut at de testet de samme butikkene hver gang, på samme dag i uken til omtrent samme tid og at de testet omtrent de samme varene hver gang. Derfor er testene veldig lette å manipulere, sier Bjørkøy til VG.

Kiwi satt derfor opp en felle for pristesterne på Kiwi Mølla, som er en av butikkene som testes fast. De ventet til etter at Rema 1000s prisovervåkere hadde vært på besøk, og satte så ned prisene før enhver.nos pristester kom et par timer senere. Dermed vant Kiwi enhver.nos pristest for første gang.

– Vi har avslørt at selskapets pristester kan manipuleres, og at Rema har basert sin priskampanje på undersøkelser som ikke holder vann, rent faglig, sier Bjørkøy, som også ber Rema fortelle om de har betalt enhver.no og hva avtalen går ut på.

Rema 1000 bekrefter overfor VG at de betaler for å benytte seg av undersøkelsene, men vil ikke si hvor mye det er snakk om.

– Alle slike tester har sine utfordringer. Vi valgte enhver.no fordi de er en uavhengig prisportal som er best tilgjengelig i dag og som har beste metodikk. Det er jo nettopp slike stunt, som Kiwi åpenbart er i stand til, som vi ønsker å unngå – ved å synliggjøre prisene over hele landet og sammenligne over tid. sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer til VG.

Saken vil bli oppdatert.

Powered by Labrador CMS