Nyheter

Kiwi øker mest, Rimi taper mes

MARKEDSANDELER: Kiwi styrker posisjonen som landets nest største dagligvarekjede, ifølge den nye markedsrapporten fra ACNielsen. Kjeden økte i fjor markedsandelen med 0,6 prosent og er vekstvinneren. Rimi taper mest av alle.

Publisert Sist oppdatert

Markedsrapporten fra ACNielsen er godt nytt for Kiwi-sjef Per Erik Burud. Med en markedsandel på 11,5 prosent er Kiwi nummer to i kjedekampen. På toppen troner Rema 1000 som før, med en markedsandel på 17,3 prosent. Den nye vekststrategien til Ole Robert Reitan og Tom Kristiansen har truffet markedet godt. 2007-veksten er på 0,4 prosent, en veksttakt som bare blir slått av Kiwi.

Som ventet er det Rimi som er den store taperen. Det som engang var landets største dagligvarekjede, er nå nede på sjetteplass, med en markedsandel på 6,9 prosent. I fjor forsvant nye 1,1 prosentpoeng av markedet for lavpriskjeden i Ica.

For resten av kjedene til Ica er situasjonen noe bedre. Ica Supermarked og Ica Maxi har klart å holde på markedsposisjonen med henholdsvis 3,9 og 2,4 prosent, og IcaNær faller bare 0,4 prosentpoeng til 3,9 prosent. Det gir Ica Norge en samlet markedsandel på 17,4 prosent, en nedtur på 1,5 prosentpoeng.

De fire dagligvarekjedene i Ica er så vidt foran Reitans ene lavpriskjede, men etter hva Handelsbladet FK erfarer, har Ica vært lavere på de uoÿsielle målingene. Den neste målingen fra ACNielsen vil vise om Ica-sjef Trond Kongrød har rett i sin løypemelding om at oppturen er begynt. I et marked der hver prosent betyr 1,17 milliarder kroner, er hver desimal viktig.

I kooperasjonen er det bare Coop Prix/Coop Extra som har tatt markedsandeler. Samlet tapte Coop-kjedene 0,5 prosentpoeng, men holder posisjonen som landets nest største dagligvarekonsern med god margin. Markedsandelen er på 23,8 prosent, men det er store geografiske forskjeller.

Den store vinneren er Norgesgruppen. Med en markedsandel på 39,2 prosent tar konsernet et nytt jafs på 1,3 prosent av totalmarkedet. Bortsett fra Spar, har alle kjedene til Norgesgruppen styrket sitt markedsgrep gjennom 2007.

I målingene til ACNielsen er Bunnpris en del av Norgesgruppen, og Lykke-kjeden bidrar godt til oppturen. I 2007 økte markedsandelen fra 2,9 til 3,3 prosent. I sitt siste år i Norge økte Lidl markedsandelen til 1,5 prosent.

Powered by Labrador CMS