Nyheter

Kjedene savner ingenting

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

- Utfordringen for de små produsentene er at ingen produkter er spesielt savnet hos kjedene. Man må kunne tilføre butikkene noe spesielt for at de i hele tatt å bli vurdert.

Det sier Frode Kristensen i Matmerk.

Men, som Kristensen påpeker, er det ikke nok for kjedene at produktet er spesielt. - Mange tror at hvis det ikke finnes i handelen fra før, så blir det stor etterspørsel. Men se på Idun med den gule ketchupen. Den finnes ikke lenger. Det må være et poeng for kjeden å ta inn nye produkter, sier Kristensen.

For de små leverandørene er det imidlertid ofte når kjeden har sagt ja at problemene dukker opp. - Kjedene stiller de samme kravene i forhold til registrering, sporbarhet, logistikk og distribusjon om du leverer én ost eller 10 000. Å komme inn i en kjede krever mye ressurser som mange små produsenter ikke har, påpeker han.

- Derfor er det viktig å være forberedt, å kjenne markedet og kjedenes krav, tilføyer Kristensen.

Powered by Labrador CMS