Kjedenytt

Kjededirektør i Extra, Christian Hoel, kutter prisene på 160 Xtra-varer. Foto: Coop

Extra kutter prisene på populære billigvarer

Extra har solgt billigvarer i Xtra-serien for over én milliard kroner så langt i år, og regner med ytterligere økning når 160 Xtra-varer kuttes kraftig i pris.

Publisert Sist oppdatert

Det er i disse dager 40 år siden Coop lanserte en egen produktserie med billigvarer under navnet Blå-hvite varer. Serien skiftet navn til Xtra i 2004. Extra-kjeden markerer nå jubileet ved å senke prisen på 160 varer med mellom 5 og 38 prosent.

– Vi holder vårt løfte om å gjøre det billig å handle hos Extra. Våre kunder er opptatt av å gjøre bevisste valg. Det har gjort billigserien Xtra til et populært alternativ, og vi har aldri tidligere solgt mer av disse varene, sier kjededirektør Christian Hoel i Extra i en pressemelding.

Stor bidragsyter

Tall fra analyseselskapet Nielsen viser at dagligvarekjedenes egne merkevarer har vært en stor bidragsyter til veksten i dagligvaresalget. Ved utgangen av årets andre kvartal hadde egne merkevarer en andel på 17,7 prosent av totalmarkedet, etter en prosentvis vekst på 16,8 prosent sammenlignet med samme periode i 2019.

– Prisene kan holdes så lave takket være store volum av varer, enkle forpakninger og ved for at eksempelvis grønnsaker kan variere i form og størrelse, sier Hoel.

Varer som har blitt billigere er blant annet: Xtra Tagliatelle 500g, Xtra Maskinoppvask, Xtra Kattesand, Xtra Hvitløksbaguetter, Xtra Kronelys og Xtra Servelat.

Følger etter

Kommunikasjonsrådgiver Nora Mile Helgesen i Kiwi sier til Dagligvarehandelen at de følger etter Coop.

– Det er hyggelig at Coop nok en gang har latt seg inspirere av Kiwi. Hittil i år har vi gjennomført tre store priskutt. Priskonkurranse er bra, og det kommer kundene til gode. Vi vil selvsagt kutte prisene tilsvarende eller mer på sammenlignbare varer, sier Helgesen.

Powered by Labrador CMS