Nyheter

Kjedsomhet er en motivasjonsdreper

Nylig fikk jeg spørsmål fra en av mine lesere i Bergen om hvordan jeg motiverer meg selv og mine medarbeidere.

Publisert Sist oppdatert

Jeg starter alltid med meg selv. Jeg mener at om en leder ikke er motivert selv, så er det ikke mulig å motivere sine ansatte. Jeg tror 100 prosent på at om du som leder er et riktig forbilde, så kan du snu en kjedelig verden på jobb til en drømmeverden for dine ansatte. Når man lurer på hvorfor de ansatte ikke er motiverte nok, så må du som leder kanskje gå litt i deg selv og se om problemet ligger i mangel på egen motivasjon?

Selv prøver jeg så godt jeg kan å behandle mine ansatte med respekt. Alle mennesker har behov for omtanke, oppmerksomhet og respekt. Lær kunsten å lytte. For sju år siden, da jeg vært kassaleder, sa butikksjefen min til meg: «Olga du har en svak side, du må jobbe med å bli en bedre lytter».

Jeg kan ikke si at jeg selv er verdens beste lytter, men jeg prøver så godt jeg kan å lytte til mine medarbeidere. Min teori er at hvis du som leder er flink til å lytte, så er det lettere å få medarbeiderne til å utføre sine oppgaver.

En annen enkel motivasjonsfaktor er at vi bruker tid på å øke kompetansen til våre ansatte. De fleste mennesker liker å lære noe nytt, og føler seg mer motiverte når de har lært noe som de ikke kunne fra før. Husk at kjedsomhet er en motivasjonsdreper, derfor er det ekstra viktig å skape et godt miljø hvor de ansatte kan lære noe nytt og få nye kunnskaper som de kan ha med seg videre.

Gi folk mulighet til å lære og mestre nye ting og å jobbe med noe som har en større mening for dem. Da kan du få både motiverte medarbeidere og beholde dem lenge.

Ha en fantastisk uke!

Olga :-)

Powered by Labrador CMS