Nyheter

Kjemper for snusboksen

Snusprodusentene frykter utradering av egne merkevarer hvis helseminister Bent Høie får gjennomslag for sitt forslag om nøytrale bokser, skriver DN.

Publisert Sist oppdatert

– Å ekspropriere varemerkene våre er ekstremt, sier administrerende direktør Geir Hammer (bildet) i Swedish Match i Norge til DN.

Bent Høie uttalte at snusboksene er identitetsskapende da han presenterte forslaget om lik utforming av emballasjen tidligere i år. Tirsdag avsluttes høringsrunden.

– Pakningene er tobakksindustriens siste reklameplakat, uttalte Høie nylig.

Overfor DN poengterer Høie at det er forbudt å reklamere for tobakk.

– Vi har imidlertid sett at tobakkspakningene utformes på kreativt vis og er blitt tobakksindustriens siste reklameplakat.

Swedish Match ønsker å gå i dialog med helsemyndighetene fremfor å gå til erstatningssøksmål, men Høie er ikke interessert i å snakke med dem.

– Vi vet at tobakksindustrien forsøker og ofte lykkes med å hindre, forsinke eller utvanne effektive tobakkstiltak i ulike land. Jeg har derfor ingen intensjon om å gå i dialog med tobakksindustrien, sier Høie til DN.

Powered by Labrador CMS