Nyheter

Kjempereduksjon i utsolgt

OSLO SENTRUM: Ica har innført automatisk varebestilling i alle sine profiler. Nå er også Gilde med på laget. Så langt har samarbeidet redusert utsolgt-problemene på lørdager med over 90 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Greier Ica og Gilde å forbedre både leveringsprestasjonen og redusere utsolgtsituasjonen i butikk med ett prosentpoeng, er det snakk om å øke omsetningen ut av butikk med 15 millioner kroner.

Men tar man utgangspunkt i ECR-målingen fra 2004, som viser at utsolgtsituasjonen på kjøtt og pålegg ligger på 20-25 prosent, er det snakk om tapt salg på hele 40-50 millioner kroner for Gilde og Ica Norge.

Nå jobber de to partene sammen om automatisk varebestilling, nettopp for å komme dette problemet til livs. Gilde er nå i første omgang med med 30 butikker, men satser på full utrulling til høsten. - Gilde og butikkene har ikke hatt tilstrekkelig fokus på gode rutiner for bestilling av varer. Det håper vi å gjøre noe med nå, sier Tore Bekken i Gilde.

I testperioden kan Gilde og Ica allerede vise til svært gode resultater. Utsolgtsituasjonen på lørdager har gått ned fra 15,3 til 1,3 prosent. - Vi har begynt med å måle lørdager, det er der den største utfordringen ligger, sier Bekken.

Ica, som innførte systemet for fem år siden, og som du tidligere har kunnet lese om i Handelsbladet FK, har på sin side redusert utsolgtsituasjonen på tørrvarer til under to prosent.

Powered by Labrador CMS