Nyheter

Kjempeslipp på kaffe

– Denne høsten har vi en av våre største lanseringer noensinne. Vi kommer med hele 14 varianter som vi selger og markedsfører selv, samt to varianter i samarbeid med Kraft, forteller markedsdirektør Ted Allergoth i Joh. Salg.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke hverdagskost at kaffeleverandører kommer med 16 nyheter i ett og samme lanseringsvindu, men det er altså tilfellet når det gjelder Joh. Salg nå i september.

Den mest omfattende delen av satsingen er relanseringen av konseptet Coffe of The World.

Ti verdensvarianter

Serien består av ti ulike kaffesorter fra ulike opprinnelsesland, og med forskjellige brenningsgrader. Samtlige leveres utelukkende som hele bønner, som kan males ute i butikkene.

– Her tar vi utvalget kundene ellers bare får i kaffebarer og spesialbutikker inn i dagligvaren. Vi benytter oss av en egen åpne-/lukkepose som gjør det enkelt for kundene ute i butikk, sier Ted Allergoth.

Den eksklusive serien inkluderer ulike single estate og single origin- varianter, hvilket vil si at de henholdsvis er dyrket i spesifikke regioner, ell-er på én bestemt plantasje. Dette skal være kaffe produsert under bærekraft-ige forhold med full sporbarhet.

– Det er svært utfordrende å jobbe med single estate. At man henter alt fra ett sted gjør det sårbart, og det er ikke sikkert at avlingene er like gode fra år til annet. Coffe of The World kommer derfor til å få et ganske dynamisk sortiment, preget av hvor vi finner de gode bønnene. Vi har jobbet med dette i to år, før vi nå ruller det ut, sier Allergoth.

Konseptet ledsages av en egen innredning som blir godt synlig i butikk.

Frokostkaffe

Siden 1. mai har Ali Frokostkaffe vært kaffemerket i Norgesgruppens storsatsing Folkets Sommerfavoritter. Nå lanseres den som ny, fast variant i Ali-sortimentet, og gir dermed Friele konkurranse om plassen ved frokostbordet.

– Hva skiller en frokostkaffe fra annen kaffe?

– Det er litt mer krutt i den. Den har høyere koffeininnhold slik at du får en ekstra oppkvikkende start på dagen, sier Allergoth, og legger til at Ali Frokostkaffe både kommer som filterkaffe og i kaffeputer.

Kaffeputer er også stikkordet for de to nye variantene i Jacobs Utvalgte kaffesortiment. Brazilian French Roast er utvalgte kaffebønner fra Brasil med spesielle smaksegenskaper, som så er blitt mørkbrent på fransk vis, mens Excelso Colombia er laget på den spesielle excelso-bønnen som vokser på 1 500 meters høyde i Colombia.

Unikt for Norge

De to siste nyhetene fra Joh. Salg i dette vinduet har oppsiktsvekkende nok sett dagens lys i samarbeid med Kraft. – Vi har sammen med Kraft utviklet to Evergood-varianter for Tassimo. Det er første gang de har inngått et samarbeid med en lokal aktør på denne måten, og årsaken er rett og slett at Evergood står så sterkt i det norske markedet, forteller Ted Allergoth til Handelsbladet FK.

De to variantene er Tassimo Evergood Classic og Tassimo Evergood Dark Roast.

Powered by Labrador CMS