Nyheter

Kjempevekst for Lofotprodukt

Fokus på merkevarebygging, design og produktutvikling har gitt gode resultater for Lofotprodukt AS. Omsetningen i 2012 forventes å runde 270 millioner kroner, en økning på 30 prosent fra 2011.

Publisert Sist oppdatert

Lofotprodukt vil i tiden fremover øke satsningen på merkevarebygging og produktutvikling.

Lofotprodukt produserer og selger sjømatprodukter, og de viktigste produktgruppene er røkt/gravet laks og ørret, og bearbeidet sjømat. Bedriftens mest kjente produkt, «Lofoten Hjemmelagde fiskekaker», er det produktet innen bearbeidet sjømat det selges mest av i Norge. Men også «Lofoten 80 prosent Grov fiskeburger med ørret og kveite» har hatt stor suksess siden produktet ble lansert 1. februar 2012. 1,4 millioner fiskeburgere er solgt.

Virksomhetens største eier, Kverva AS, har stor tro på Lofotens offensive satsning og øker nå sin eierandel i Lofotprodukt AS fra 33,7 prosent til 83,5 prosent. Sentrale personer i Lofotprodukts ledelse har samtidig økt sine eierandeler, og etter endringen vil ansatte totalt eie cirka 15 prosent av bedriften. Majoriteten av aksjene som selges, er fra eierne som var med å stifte selskapet i 1994.

Endringene på eiersiden vil ikke medføre endringer i selskapets strategi, organisering, ledelse, lokalisering eller øvrig drift. Eierne er enige om at virksomhetens hovedkontor fortsatt skal være på Leknes i Lofoten, med mål om at fabrikken skal videreutvikles til et «kraftsentrum» for sjømatnæringen.

– Det er svært positivt at Kverva ser potensialet for ytterligere verdiskapning i Lofotprodukt og har tro på våre offensive planer fremover. Den nye eierstrukturen styrker vår forankring innenfor marin sektor. Dette gir selskapet økt tilgang til nettverk og kompetanse i denne næringen, og vi har stor tro på at dette vil gi oss økte muligheter og en enda sterkere markedsposisjon i fremtiden, sier adm. direktør Sigvald Rist i Lofotprodukt i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS