Nyheter

Kjendisbladene taper mest

Kjendisbladene Se og Hør og Her og Nå taper mest i bladmarkedet, viser ferske opplagstall fra Mediebedriftenes Landsforening.

Publisert Sist oppdatert

Fredagsutgaven, Se og Hør Weekend, solgte rundt regnet 20 000 eksemplarer mindre hver uke i 2010 enn i 2009. Opplagstallet falt fra 150 300 i 2009 til 130 300 2010, hvilket tilsvarer en nedgang på 13,3 prosent, skriver E24.

Tirsdagsutgaven hadde et opplagsfall på 3,8 prosent. Her og Nå opplever også en markert tilbakegang. Opplaget falt med 13,7 prosent, fra 135 000 i 2009 til 116 400 i 2010.

Den samlede nedgangen for aktualitetskategorien, der Ser og Hør og Her og Nå hører til, er omtrent 10 prosent, ifølge MBL. – Vi ser at aktualitetsmagasinene faller mest, samtidig som spesialblader stiger, særlig innen kategoriene «kvinne» og «bolig og interiør». Vi ser med andre ord en nisjefisering av ukepressen, sier MBLs fagsjef for avis, Helge Holbæk Hansen.

Aftenposten passerte i 2010 VG som landets største avis målt etter opplag.

Powered by Labrador CMS