Nyheter

Kjøper mer frukt i kiosken

Kundene velger stadig oftere kioskfrukt som kjapt mellommåltid, viser nye tall fra Reitan Servicehandel.

Publisert Sist oppdatert

Salget av de mest populære fruktsortene har økt med over 50 prosent det siste året, heter det i en pressemelding fra Reitan Servicehandel (RSH).

– Bananer, druer og ferskkuttet frukt på skål er de klareste vinnerne, men folk kjøper mer av det aller meste, sier Julie Johansen, kategorisjef for frukt og grønt i Narvesen og 7-Eleven.

Fruktsalget i de to kioskkjedene har økt med rundt 30 prosent de siste 12 månedene. Samlet volum nærmer seg 25 tonn årlig.

– En viktig grunn til økningen er nok satsingen på små forpakninger som passer når man bare er litt sulten. Samtidig har frukten fått en mye mer synlig plass i kiosken, sier Johansen.

Kommunikasjonsdirektør Solfrid Flateby i Reitangruppen fastslår at det har gitt uttelling å tenke nytt rundt frukt som kioskvare: – Ferskkuttet frukt på skål er et typisk eksempel. Det er en trend at også den sunne hurtigmaten skal være lekker og gjerne litt eksotisk. For oss er det viktig å tilpasse oss slike strømninger, sier Flateby i pressemeldingen.

– Godt over halvparten av befolkningen vil ha mer frukt og grønt, ifølge en undersøkelse fra SIFO. Vi jobber bevisst for at det skal bli lettere for kioskkundene å handle i tråd med dette ønsket, sier markeds- og konseptsjef Fredrik Eriksen i Bama, som leverer frukt og grønt til Narvesen og 7-Eleven.

Blant annet er det introdusert nye stativer som gjør frukten mer synlig i kioskene. Samtidig kommer flere av varene i små forpakninger.

– For noen måneder siden lanserte vi for eksempel 200 grams pakninger med druer som alternativ til halvkilospakningene. Det har ført til en flerdobling av kiosksalget. Samme tendens har vi sett for epler etter at det ble mulig å kjøpe bare ett eller eventuelt en pakke med to, sier Eriksen.

Powered by Labrador CMS