Nyheter

Kjøper Rieber for 6,1 milliarder

Tidlig mandag morgen ble det klart at Orkla har inngått avtale om kjøp av 90 prosent av aksjene i Rieber & Søn. Med det tar Orkla et stort skritt i retning av å bli et rendyrket merkevareselskap. – En ideell partner, sier Orklas hovedaksjonær Stein Erik Hagen om Rieber.

Publisert Sist oppdatert

Både konsernsjef Åge Korsvold og Orklas hovedaksjonær Stein Erik Hagen bedyret på pressekonferansen at dette er en transaksjon som vil tjene både dagligvarehandelen og forbrukeren.

– Dette vil vel merkes i butikkhyllene…

– Ja, vi håper det, sier Orklas midlertidige konsernsjef Åge Korsvold og gliser bredt til Handelsbladet FKs journalist.

– På hvilken måte?

– Som tidligere kjøpmann, vet jeg mer enn Åge om dette, skyter Stein Erik Hagen inn.

– Med dette kjøpet står vi sterkere til å utvikle nye produkter som skaper lønnsomhet. Jeg klaget selv på Orkla for noen år siden, for at de ikke hadde nok innovasjon. Jeg er overbevist om at dette er noe våre venner her borte vil ha stor glede av, smiler Hagen og peker over til Norgesgruppens hovedkontor på andre siden av Karenlyst Allé på Skøyen.

Stolt og ydmyk

– Jeg er stolt og ydmyk over at Rieber & Søn har vist oss denne tilliten. Det er et selskap jeg kjenner godt over mange tiår, og som jeg har beundret lenge, sa Stein Erik Hagen under pressekonferansen.

Til Handelsbladet FK utdyper han: – De har ligget helt på toppen av lister over «most admired company» i mange år. Og selv om de har tippet litt ned nå, har de alt som skal til for å komme tilbake, sier Stein Erik Hagen.

173 års familiehistorie

Orkla har inngått en avtale med familien Rieber om å kjøpe deres aksjer, som omfatter 90,11 prosent av aksjene i Rieber & Søn. Prisen er satt til 66,58 kroner per aksje. Transaksjonen verdsetter hele selskapet til 6,1 milliarder kroner, skriver Orkla i en pressemelding. Kjøpet ble godkjent av et enstemmig styre og bedriftsforsamling sent søndag kveld.

Det er et drøyt halvår siden Rieber & Søn gikk ut og sa de var på jakt etter «finansielle partnere». Det 173 år gamle familieselskapet er stor leverandør av dagligvarer i Norden, deler av Sentral-Europa og Russland. Toro er Norges ledende leverandør av blant annet sauser, supper og ferdigretter. Andre kjente norske merker i Rieber & Søns portefølje er Denja, Mr. Lee, Vossafår og Vestlandslefsa. I 2011 var samlet omsetning ca. 4,3 milliarder kroner.

Blandede følelser

– Det er med svært blandede følelser jeg sitter her i dag, innrømmer en tydelig preget Fritz Rieber under pressekonferansen mandag morgen. Men han er helt sikker på at familien har gjort det riktige for både selskapet og de 2900 ansatte.

– Rieber & Søn har alt som skal til for å lykkes. Jeg føler at vi har fått en fair pris. Det var mange interessenter, men vi valgte en norsk partner, sier Fritz Rieber og fremhever Stein Erik Hagens innsats for å oppnå tillitt hos familien. – Jeg føler meg trygg på at han vil vise oss den tilliten også i fortsettelsen, legger Rieber til.

Powered by Labrador CMS