Nyheter

Kjøpmannsflukt i Bergen

KARDE KÅR: Fire av ti 7-Eleven-kjøpmenn i Bergen sentrum hopper av. Også Deli de Luca merker at det er tøffe tider i servicehandelen i byen. Der er det utskiftninger i alle tre butikkene i Bergen.

Publisert Sist oppdatert

Det er blitt trangere om plassen og vanskeligere enn før å tjene penger for servicehandelskjøpmenn i Bergen. Det bekrefter flere kjøpmenn som Handelsbladet FK har snakket med.

Blant dem som hopper av, er Morten Hauso i 7-Eleven. Kjøpmannen er også leder av forhandlerforeningen i kjeden, og han ledet forhandleropprøret som tvang Reitan Servicehandel til å endre kontraktene.

For tøft

Morten Hauso bekrefter at han har sagt opp og er på vei ut av 7-Eleven.

- Jeg hopper av, det er riktig det. Jeg har fått et fristende tilbud fra Kiwi, og i løpet av høsten begynner jeg som Kiwi-kjøpmann i Oasen kjøpesenter i Fyllingsdalen. Det er en Drageset-butikk som blir omprofilert. Med 75 millioner kroner i omsetning blir den landets største Kiwi. Jeg skal gjøre mitt til at butikken blir et skikkelig glansbilde av kjeden, sier Morten Hauso, og legger til: - Det er blitt for tøft i 7-Eleven, selv med de nye kontraktene.

Selvsikker nestor

Morten Hauso er en selvsikker og profilert kjøpmann. I 30 år har han jobbet i varehandelen, både i butikk og på leverandørsiden. Da han begynte i 7-Eleven hoppet han av en disponentjobb i Bikuben (nå Meny), en butikk som ligger i samme område som den nye Kiwi-butikken.

Som leder av forhandlerforeningen var han sentral i opprøret som fikk Reitan Servicehandel til å endre kontraktene med kjøpmennene i 7-Eleven og Narvesen. 25. april i fjor ble fredsavtalen undertegnet.

- Det er blitt bedre, men det går for sakte. Det er grunnen til at jeg hopper av, sier Hauso til Handelsbladet FK.

Tøffere

7-Eleven-butikken som Hauso driver i Bergen sentrum, omsetter for 19 millioner kroner og ligger vegg i vegg med konkurrenten Deli de Luca. Naboen har hatt tre forskjellige drivere siden starten for halvannet år siden. - Det er blitt tøffere i servicehandelen i Bergen, langt tøffere enn før. For oss som er vant til et helt annet inntektsnivå, blir det for mye arbeid og for lite inntekt. Du skal jaggu stå på for å klare en årsinntekt som forsvarer døgnåpen bedrift, sier Morten Hauso.

Skrikende behov

Siden fredsavtalen ble undertegnet har det vært mer ro i 7-Eleven, selv om det fra tid til annen har kommet signaler om at det fremdeles murres blant enkelte kjøpmenn. Hauso har manet til ro, for å få de nye kontraktene til å virke. Det går i riktig retning, men det går ikke fort nok for Hauso.

- Jeg kontaktet samtlige kjeder i dagligvare- og servicehandelen, og jeg fikk mange gode tilbud. Jeg oppdaget at det er et skrikende behov for kjøpmenn.Tilbudet fra Kiwi var det mest spennende, så jeg gleder meg. Dette skal bli moro, sier Hauso til Handelsbladet FK.

Nå må forhandlerforeningen velge en ny leder. Det skjer i løpet av september.

- Jeg håper 7-Eleven får det til, og at det som er av murring blant kjøpmenn ikke får utvikle seg. Derfor må forbedringene forsette i et økt tempo. Hvis ikke får man problemet i fanget igjen, sier Morten Hauso.

Morten Hauso, 7-Eleven

Powered by Labrador CMS