Nyheter

Kjøttbyen Tromsø

LOKAL STYRKE: Ikke noe annet sted har lokale kjøttprodukter en sterkere posisjon enn i Tromsø. - Kundene våre ville reagere sterkt dersom vi ikke hadde lokale kjøttprodukter, sier butikksjef Kristian Bjørkmo i Coop Prix Tromsdalen.

Publisert Sist oppdatert

Det samme svaret får du overalt i Tromsø. Pølser, pålegg, pinnekjøtt og andre kjøttprodukter fra Ingebrigtsen, Aron Mat, Premier og Mydland er sikre vinnere i kjøttdisken, og gode bruttoleverandører. Både innen storhusholdning og dagligvarer har de fire lokale leverandørene en sterk posisjon i ishavsbyen.

Det er helt spesielt på landsbasis. - Kundene våre forventer å finne lokale produkter i kjøttdisken. Det er også viktig for mangfoldet, sier ass. butikksjef Silje Ingebrigtsen på Eurospar Storgata.

Tøffe tider

I fjor omsatte de fire kjøttbedriftene for 139,4 millioner kroner, men regnskapene viser at det er blitt tøffere tider. Det koster å være utfordrer i et marked som er dominert av store riksdekkende aktører, med Nortura i spissen. Aron Mat fikk i fjor et underskudd på 1,568 millioner kroner, og også H. Mydland fikk et lite underskudd. Det er bare Premier og Ingebrigtsen Kjøtt som tjener penger.

Et stykke ute i Tromsdalen ligger Ingebrigtsen Kjøtt, den mest lønnsomme av de fire leverandørene. 15 forskjellige pølsevarianter, pålegg, pinnekjøtt og farse er noe av det som er på produktmenyen. I flere år har bedriftens pinnekjøtt gått helt til topps i flere smakstester.

Nå skal bedriften satse mer på ferdigretter for å komme utviklingen i forkjøpet. Samtidig skal varespekteret krympes noe for å få opp volumet og lønnsomheten. Ingebrigtsen har 80 prosent av omsetningen fra storhusholdning, men dagligvareandelen er økende.

- Dagligvarebutikkene har egentlig behov for et sentralkjøkken, og det er en oppgave som vi tar på oss. Derfor blir ferdigretter en del av produktspekteret fremover, forteller daglig leder Ivar Egil Sørensen til Handelsbladet FK.

Vil ha samling

For noen år siden ble Ivar Egil Sørensen hentet inn fra Nortura. Nå er han medaksjonær (14,8 prosent) og strateg hos Ingebrigtsen Kjøtt. Sørensen vil gjerne at ha en allianse med en eller flere av de lokale kjøttbedriftene for å stå sterkere i markedet.

- Vi er fire bedrifter som lager stort sett de samme produktene. Vi ønsker oss en allianse for å bli enda sterkere. Vi må våge å tenke nytt for å gjøre lokale kjøttbedrifter sterkere i fremtiden. Alene blir alle for sårbare, sier Sørensen mens hovedaksjonær Ronald Ingebrigtsen nikker fra nabobordet. Det er et frieri som så langt ikke har gitt tenning hos de tre andre.

Lokal mat og muligheter

Ingebrigtsen Kjøtt satser på produktutvikling og lokale spesialiter. Årlig kjøper bedriften inn 3 000 lam fra bøndene i Lyngen, og Ingebrigtsen satser stort på merkenavnet Lyngenlam.

- Det er et kanonprodukt. Vi kommer til å satse enda mer på nordnorske spesialiteter. Dersom importvernet ryker og det blir fri flyt av konkurrenter, blir det en stor utfordring for bransjen. Skjer det, da er eksport av nordnorske spesialiteter til andre regioner en mulighet for oss. Vi må se etter muligheter, ikke bare se problemer, sier Ronald Ingebrigtsen.

Inne i Tromsø sentrum har døtrene til Ingebrigtsen en egen kjøttbutikk der familiens produkter selges. Så langt har det ikke vært noe problem for dagligvarekundene. - Det gir mersmak og det bygger merkevaren. Det er bra for dagligvarebutikkene, sier Ronald Ingebrigtsen til Handelsbladet FK.

Powered by Labrador CMS