Nyheter

KK avvikles: En epoke er over

Kolonialgrossistenes Kundeservice (KK) har gitt leverandørene sentral fakturering, sentral og garantert rettidig betaling og sikkerhet gjennom solidarisk delkrederegaranti.

Publisert Sist oppdatert

NorgesGruppen, Reitan Handel og de øvrige eierne i KK A/L har besluttet å avvikle KK som organisasjon. De vil nå forhandle hver for seg med leverandørene om de vilkår som i dag ligger i KK. Det skal med andre ord etableres nye ordninger som skal videreføre realitetene i dette.

Når KK nå avvikles, markerer det slutten på en historisk epoke hvor det har skjedd store forandringer. KK ble etablert i 1946. KK-leverandørenes forening ble stiftet i 1954 og er en direkte forløper for DLF, som ble stiftet i dagens utgave i 1962.Det er ikke så lenge siden en annen historisk viktig organisasjon ble nedlagt. Da jeg begynte i jobben som daglig leder i DLF i 1997, gikk min første tjenestereise til Kristiansand hvor Dagligvareforbundet hadde sin siste generalforsamling. Nedleggelsen var en naturlig og udramatisk hendelse. Det var en refleksjon av at antallet aktører i dagligvarehandelen var redusert fra et femsifret antall småbedrifter på det meste, til et i realiteten ensifret antall store profesjonelle aktører som ikke hadde bruk for denne type organisasjon. Det er denne samme virkeligheten som nå innhenter KK.

Det at DLF fortsatt er en stor og viktig organisasjon, beror på evnen til fornyelse og det faktum at det fortsatt er nesten hundre selvstendige dagligvareleverandører (= DLF-medlemmer) i Norge.

For DLF har KK (og i sin tid DF) vært en definerende motpart og partner. KK har vært en aktiv bransjeaktør, også utenom kjernevirksomheten, helt til det siste. Så sent som på slutten av 1990-tallet foreslo KK opprettelse av et praktisk samarbeidsorgan for tekniske og logistiske spørsmål i bransjen. Som en følge av dette initiativet ble STAndardiseringsutvalget for Norsk Dagligvarebransje (Stand) opprettet sammen med DLF.I de siste par år har DMF (Dagligvarehandelens Miljø- og Emballasjeforum) blitt strukturert opp til å ta over den rollen som KK hadde på dette området. Og jeg er svært fornøyd med at vi nå ser ut til å ha fått til god kommunikasjon og en plattform for effektivt samarbeid mellom DLF og DMF og at vi blir samarbeidspartnere inn mot Stand, som er det organet hvor vi formaliserer anbefalninger som vi er enige om mellom industri og handel. Jeg tror også at denne relasjonen vil være nyttig i arbeidet for å dra full nytte av det store potensialet som ligger i miljøet i Spireaveien 6: EAN Norge, EAN Registrene AS og ECR Norge.

Jeg er sikker på at kjedegruppene vil kunne videreføre kjernevirksomheten knyttet til sikker betaling på en god måte. KKs rolle som partner på praktiske bransjeutfordringer blir videreført av DMF og kjedene i samarbeid. Men hva med KK-middagen på Grand? Dette årlige samlingspunktet for toppfolkene i bransjen der vi får presentert og diskutert de sentrale spørsmål i bransjen. Dette forumet som i viktighet bare overgås av DLFs høstmøte i Sandefjord, hva skjer med det? Det er å håpe at det finnes en måte å videreføre det som KK-middagen står for. I den nye æra etter KK vil det fortsatt være behov for kontinuitet, dialog og nettverksbygging i bransjen.

Powered by Labrador CMS