Nyheter

Klampen i bånn

TAR GREP: Mix omsatte for 2,6 milliarder i 2007, og går for en økning på 3,5 prosent i 2008. Nå gir kjeden full gass både med omprofileringer, nyåpninger og nedleggelser. - Vi skal øke tempoet, og håper å ha alle 460 butikker på nytt konsept innen tre år, sier kjedesjef Elisabeth Hurleen.

Publisert Sist oppdatert

Snart tre år er gått siden Mix lanserte sitt nye butikkonsept. Hittil har 180 av kjedens 460 butikker blitt oppgradert til ny look. 50 nye kom i fjor, og 50 nye skal taes i år. Men så må tempoet opp. - Vi vil øke tempoet, og jobber nå for å finne partnere som kan gjøre prosessen enda mer effektiv. Målet er at alle skal omprofileres i løpet av de neste tre årene, sier kjedesjefen i Mix, Elisabeth Hurleen.

Kjøpmannseid

Det er de største butikkene som prioriteres i første omgang, men alle kjøpmenn som ønsker å fornye seg, blir lagt inn i omprofileringsplanen.

- Siden kjeden er kjøpmannseid, er det opp til kjøpmannen selv om han vil være med i det nye konseptet. Vi kan ikke tvinge noen til det, men vi tror at ved å vise resultater, så ønsker de å ta del i det, sier Hurleen.

- Nøkkelen for å lykkes er å jobbe tett med kjøpmennene. Målet for oss er å øke lønnsomheten i butikk og å gjøre det attraktivt å være Mixkjøpmann, legger hun til. For et totalt fornyet butikkunsept må kjøpmannen forvente en investering på cirka to millioner kroner. - Men det er altså en investering. De butikkene som har omprofilert, opplever en vekst på opptil 20 prosent, sier kjedesjefen.

25 helt nye

I tillegg til omprofileringen satser Mix på å åpne 25 helt nye butikker i år. Fire er allerede på plass. - Vi vil ha enda større fokus på nyetableringer, og vi jobber med gode beliggenheter. Og det blir et tempo-race, vi skal vi konkurrere i markedet og holde på våre markedsandeler, sier Hurleen, som vil ha enda flere butikker i trafikksentre.

Men Mix regner også med et frafall på rundt 30 butikker i år. - Det er butikker som ikke har investeringsevne til å være med videre i Mix, som enten selv velger å legge ned, eller eventuelt driver videre uprofilert. Det blir en naturlig avgang, sier Hurleen.

- De 25 nye som åpnes, vil være større enn de 30 små. Helt nye prosjekter bør ha potensial på 6-7 millioner kroner i omsetning, presiserer hun.

Bybutikker

Mix håper også å få på plass de siste tre bybutikkene i Oslo i innværende år.

- Det har tatt lengre tid enn planlagt, men de fire som er i drift, er positive tilskudd til kjeden, og ligger omsetningsmessig helt etter planen, sier Hurleen.

Men noen planer om å åpne tilsvarende bybutikker andre steder i landet, har ikke Mix. - Hvis andre byer kommer til oss, er vi interessert i å ta konseptet videre, men selv foretrekker vi større lokaler, fastslår Hurleen.

De fire bybutikkene er for øvrig fire av totalt åtte Mix-butikker som kjeden driver selv. - Vi anser det som mest effektivt å drive disse bybutikkene selv, fordi de er så små og er veldig sårbare. Men vi ser også at det er viktig for vår driftskompetanse å ha et fåtall butikker selv. Det gjør at vi blir bedre rådgivere for kjøpmennene våre, samtidig som vi blir enda mer konkurransedyktige i forhold til å etablere oss enda raskere, sier Hurleen.

Pluss 7,5 prosent

I 2007 fikk Mix en omsetning på 2,6 milliarder kroner. Den skal opp med 3,5 prosent i år. På sammenlignbare butikker kan Mix så langt i år vise til en økning på 7,5 prosent.

- Hittil i år har vi spesielt god vekst på mat, og på sjokolade- og sukkervarer, samt spill og film. Der er veksten bedre enn markedet generelt.

Powered by Labrador CMS