Nyheter

Klar for flere store dealer

Coop Prix skal styrke posisjonen som Coops største dagligvarekjede. – Vi skal bli enda tydeligere i lavpriskampen. Det betyr økt markedsføring og økt satsing på deal-konseptet, sier Geir Thomas Fossum, som er ny Prix-sjef.

Publisert Sist oppdatert

I fjor inntok Coop Prix posisjonen som kooperasjonens største dagligvarekjede, og landets fjerde største. Bare Rema 1000, Kiwi og Meny har større markedsandel, ifølge den siste offisielle målingen fra Nielsen.

Selv om Coop Prix mister en del butikker gjennom omprofileringer og nedleggelser i forbindelse med den nye kjedekabalen i kooperasjonen, blir det også påfyll av nye butikker. Senere i september kommer en nyetablering i Horten, inkludert en egen søndagsåpen avdeling. Det blir kjedens fjerde søndagsbutikk.

– Vi kommer også til å få 15 til 20 butikker fra Coop Mega i 2011 og 2012. Det er butikker som har vært små i Mega, men som blir store hos oss. Vi kommer også til å videreutvikle en del av butikkene til et slags Coop Prix XL, blant annet med mer faghandel og et større utvalg av dagligvarer enn vanlig. Foreløpig er det kun omprofilerte Mega-butikker som blir XL-butikker, sier kjededisponent Geir Thomas Fossum til Handelsbladet FK.

Mer Deal

Mens en vanlig Prix har 3 500 varelinjer skal XL-utgaven ha rundt 5 000 varelinjer. Dermed gjør Coop Prix det samme som Rema 1000 og Kiwi, og spisser en del av de større butikkene inn mot storhandelsmarkedet.

– Vi skal også lansere en del nye ting og videreutvikle en del av det som vi ser fungerer godt, som «Du har gjort en god deal»-konseptet. Det har gitt oss flere kunder og mersalg, sier kjededisponenten.

Ti milliarder i 2013

I fjor fikk Coop Prix en omsetning på 9,2 milliarder kroner og en markedsandel på 6,7 prosent. Andelen er blitt noe redusert de siste årene. I 2010 hadde kjeden en snittomsetning på 31,1 millioner kroner, og på sammenlignbare butikker økte snittomsetningen fra 31 til 31,6 millioner kroner. Kjedelaget til Geir Thomas Fossum bidro i fjor med 28,1 prosent av dagligvareomsetningen til Coop Norge.

– I 2013 bør vi være over ti milliarder kroner i nettoomsetning, sier kjededisponenten.

En salgsoversikt Handelsbladet FK har fått tilgang til, viser at syv av butikkene i Coop Prix hadde en nettoomsetning på over 60 millioner kroner i fjor, og helt i toppen ligger Coop Prix Elverøy og Coop Prix Tromsdalen fra Tromsø med en omsetning på 88,6 og 83,7 millioner kroner. Også Coop Prix Kroken fra Tromsø er på bestselgerlisten.

– Tromsø er en sterk by for Prix. Coop Nord har vært flink med å rendyrke konseptet med store butikker, sier Coop Prix-sjefen.

Modernisert

Geir Thomas Fossum kommer fra stillingen som assisterende kjededisponent i Coop Prix. Han kom til kooperasjonen for fem år siden fra stillingen som butikksjef på Meny Langhus. Diplomøkonomen fra BI har siden vært prosjektleder for Beste Praksis i Coop, og han var sentral på laget da Smart Club skulle integreres i kooperasjonen etter oppkjøpet. Men nå er det Coop Prix.

– Vi har nok vært oppfattet som traust, gammeldags og grå i forhold til mange andre kjeder, men den moderniseringen vi har hatt har nok endret en god del på det. Vi skal bli enda tydeligere og sprekere fremover, sier den nye kjedesjefen.

Powered by Labrador CMS