Nyheter

Klart for Rema 1000 Lade Arena

Torsdag er det klart for åpning av Rema 1000 Lade Arena i Trondheim, kjedens tredje storbutikk. Med nesten 3 000 kvadratmeter blir det skikkelig nærkamp i dagligvarekundene på Reitans hjemmebane.

Publisert Sist oppdatert

Adresseavisen har mandag en tosiders reportasje om den nye konkurransesituasjonen på Lade i Trondheim. Coop Obs Lade, landets største hypermarked og dagligvarebutikk, er i nabolaget, det samme er Meny, Bunnpris og en annen Rema 1000-butikk. Du har tidligere lest om etableringen i Handelsbladet FK. Et av målene er å plukke kunder fra kooperasjonen som er den store kundetrekkeren på Lade. Målet er en omsetning på 150 millioner kroner. Den nye storbutikken er en del av en ny handelspark med flere stor faghandelsbutikker.

– Jeg har særdeles stor tro på prosjektet, sier kjøpmann Rune Wæraas til Adresseavisen.

En 70 meter lang ferskvaregate med egne bakerovner i den ene enden, og flere lokale leverandører, som Rocka Mat (sunn ferdigmat til barn og unge) skal friste kundene til storhandel.

Ole Robert Reitan har også vært på besøk før åpningen i storbutikken som blir kjedens tredje etter Lillestrøm og Tromsø. Han kaller storbutikken på Lade for en forsøkslab. – Til neste år skal vi bygge om de fleste Rema-butikkene, og de vil innholde både produkter og ny teknologi som vi har her. Denne butikken blir et forsøkslaboratorium, sier Ole Robert Reitan til Adresseavisen.

Reitan kommer også med et lite spark til supermarkedene som frister med større mangfold. Han tror rett og slett de må skjerpe seg. – Kundene har ingen grunn til å betale 20 prosent mer, hvis de finner 95 prosent av varene i handlekurven i en Rema-butikk. Supermarkedene må selge mer melk og brød, og der er vi mye bedre enn dem, sier Reitan.

Utad har konkurrentene ikke den store frykten for den nye lavprisutfordreren.

– Vår styrke er våre ansatte. Vi investerer i fagkunnskap, og den vil Rema aldri klare å slå, sier driftssjef Tore Evjen i Meny Midt-Norge til Adresseavisen.

Også kooperasjonen har en avslappet holdning, men markedsføringen og tilbudstrykket fra Coop Obs har vært merkbart sterkere de siste dagene. Nå frister hypermarkedet med tilbudsfestival, hyporama og en ny og utvidet ferskvareavdeling. Trondos-sjef Torbjørn Skei sier at de kjører sitt eget løp, jobber for å bli enda bedre og at det er kundene som bestemmer hvor de vil handle. – Jeg tror det vil føre til at vi øker omsetningen. Det betyr enda mer handel og et mer komplett opplegg på Lade. Det er heller andre området som vil få tap. Lade vil styrke seg som handelssted, sier adm. direktør Torbjørn Skei i Trondos til Adresseavisen.

Powered by Labrador CMS