Nyheter

Klart for storhandel på nett

Nordmenn kommer til å netthandle for over en kvart milliard kroner på én torsdag i desember.

Publisert Sist oppdatert

Julen står for døren, og det samme gjør en massiv netthandel. I år ventes hvert femte nettkjøp å bli utført fra en smarttelefon eller et nettbrett. Det er økning på 39 prosent fra i fjor, og plasserer nordmenn på topp i Norden. På den travleste dagen, som i år ventes å bli torsdag 11. desember, antas netthandelen i Norge å nå svimlende 260 millioner kroner. Det viser en ny undersøkelse fra Adobe.

Nordmenn bruker i økende grad smarttelefonen og nettbrettet når juleinnkjøpene skal i hus. I november og desember vil 21 prosent av nettkjøpene i Norge komme fra mobile enheter. Dette er 39 prosent flere enn på samme tid i fjor, og plasserer nordmenn i nordisk tet på mobil julenetthandel. De tilsvarende andelene forventes å bli 15,3 prosent i Finland, 18,9 prosent i Danmark og 19,5 prosent i Sverige. Aller fremst i Europa ligger England med 24 prosent.

Dette er bare noen av konklusjonene i Adobe Digital Index, en analyse av nettjulehandelen basert på 20 milliarder besøk hos 4.500 nettbutikker over hele verden.

– Det er ikke bare i Norge at fler og fler tar frem mobilen når det skal handles. Også i Europa generelt opplever man en solid vekst på mobile transaksjoner. Trenden skyldes blant annet at mobilskjermene har blitt større og at vi har blitt tryggere på å handle mens vi er på farten, sier Malin Bodolla (bildet), nordisk markedssjef hos Adobe i en pressemelding.

I Norge forventes verdien av julenetthandelen å øke med 7 prosent sammenlignet med i fjor. Og denne handelen er viktig for butikkene, siden julemånedene utgjør 20 prosent av Norges årlige netthandel.

Starten for julehandelen varierer fra land til land, og erfaringsvis er det flere uker til det virkelig tar av. I Norge forventes netthandelen nå sitt høydepunkt torsdag 11. desember, med et samlet beløp på 260 millioner kroner. Dette er også den travleste dagen i Danmark og Finland. Svenskene ventes å ha litt mer is i magen, og vil nå sin topp 15. desember.

Om svenske julenetthandlere er de mest gavmilde sier ikke Adobes undersøkelse noe sikkert om. Men de vil bruke mer penger per nettkjøp enn noen annen nasjonalitet i verden, og 71 prosent mer enn nordmenn, på årets største netthandelsdag. De ti som bruker mest er Sverige, Sveits, Finland, Østerrike, Danmark, USA, Nederland, Norge, Frankrike og Irland.

Powered by Labrador CMS