Nyheter

Klart for Tilbudsdata i Norge

Danske Icoco har fulgt med på norske tilbudsaviser i snart halvannet år, og registrerer detaljert informasjon om hver eneste utsendelse.

Publisert Sist oppdatert

Tilbudsdata er nytt i Norge, men i Danmark står de aller fleste dagligvarekjedene og leverandørene på kundelista.

– Det vi gjør er å registrere hver eneste kundeavis som sendes ut . Vi måler hyppighet, antall sider og prispunkter. I tillegg registerer vi hvilke kategorier, produkter og merker det annonseres for, forteller Christian Andersen i Icoco.

– Dataene kan brukes i mange sammenhenger, og ikke minst gir det kundene våre svært god oversikt over hvilke tilbud konkurrentene har på markedet til enhver tid. Vi vet jo at mange bedrifter har egne folk som samler inn kundeaviser for å holde seg oppdatert på hva konkurrentene gjør. Det er et svært krevende arbeid. Men vi har systematisert det, og kan tilby ukentlige oversikter, forklarer Andersen.

– Vi har overvåket Norge i godt over et år, og nå har vi nok data til å kunne gjøre sammenligninger med tilsvarende perioder året før. Det er viktig for å kunne si noe om utviklingen, sier Christian Andersen.

Icocos kunder får en egen innlogging hos Tilbudsdata, der de enkelt kan ta ut svært finmasket informasjon om både egne og konkurrenters tilbud. Tjenesten er allerede tilgjengelig i Sverige og Finland, i tillegg til i Danmark. Og nå står altså Norge for tur.

Handelsbladet FK vil publisere artikler basert på Tilbudsdata med jevne mellomrom gjennom hele 2012.

Powered by Labrador CMS