Nyheter

Klesklyper for miljøet

For første gang på 50 år kjøper folk mer klesklyper, og det er miljøhensyn som gjør utslaget.

Publisert Sist oppdatert

Wal-Marts britiske kjede Asda har funnet frem til en uventet miljøeffekt. Klesklypesalget er nemlig mer enn femtendoblet.

Forklaringen er at miljøbevisste forbrukere henger opp klærne på snoren igjen og lar dem tørke etter naturmetoden. Det viser tall fra de første fire månedene i år - altså før regnvær og flom gjorde det vanskelig å sammenligne utetørk-vanene. I løpet av den perioden solgte kjeden 1,2 millioner klesklyper.

For hvert år som er gått, har energisultne tørketromler tatt seg av flere og flere klesvasker. Men nå tror ekspertene at klesvasken er det første beviset på at forbrukerne faktisk er blitt mer energibevisste og tar konsekvensen av det.

Hver bruk av tørketrommelen sørger for halvannen kilo CO2-utslipp. - Etter tiår med nedgang, er synet av en full klessnor blitt vanlig igjen over hele Storbritannia, sier Chris Burns, som er ansvarlig for å kjøpe inn klesklyper og andre vaskeprodukter i Asda.

- Folk har funnet ut at det potensielt pinlige i å ha de unevnelige hengende til offentlig beskuelse, er langt mindre viktig enn å spare energi, sier Burns. Asda og konkurrenten Marks & Spencer har også redusert anbefalt vasketemperatur på klærne sine fra 40 til 30 grader for å redusere energiforbruket.

Chris Burns kan derimot ikke berette om noen økning i salget av vaskebrett - selv om forbrukerne vil ha mer energieffektive vaskemaskiner.

Powered by Labrador CMS