Nyheter

Konkurranseutsetter Post i butikk

Posten konkurranseutsetter avtalene om å drive Post i butikk (Pib) når dagens avtaler utløper. Det betyr at dagligvareaktørene må belage seg på anbudskonkurranser.

Publisert Sist oppdatert

– Det at avtalene nå konkurranseutsettes gir oss muligheten til å gjennomgå konseptet med Post i Butikk på nytt. Vi vil vurdere hvilke områder som kan forbedres for å møte fremtidens kundebehov på en bedre måte samtidig som vi sikrer fleksibel og effektiv drift, sier leder Anders Normandbo for Posten Privat på Postens nettsider.

Posten Norge har besluttet å konkurranseutsette Post i butikk i henhold til lov om offentlige anskaffelser og forskrift om innkjøpsregler i forsyningssektorene.Det betyr at det inviteres til en åpen anbudsrunde for å finne samarbeidspartnere som ønsker å drifte de om lag 1 300 Pib-ene rundt om i landet.

I denne gjennomgangen vil også kjedene som Posten i dag har avtaler med bli involvert for å kunne komme med innspill og synspunkter.

Posten har i dag avtaler med Norgesgruppen, Coop, Ica og Rema 1000, i tillegg til cirka 70 frittstående butikker om å drifte Pib.

Posten har varslet de aktuelle butikkene om at avtalene sies opp med virkning fra 1. juli 2011. De nye avtalene vil sannsynligvis være ferdigforhandlet i løpet av 2010.

– Posten har hele tiden hatt et godt samarbeid med butikkjedene som drifter Post i butikk, og det har blitt et ettertraktet konsept som mange ønsker å huse. Mange butikker har opplevd omsetningsvekst etter at de fikk Pib. Konseptet er også godt innarbeidet og godt lik av kundene, sier Anders Normandbo.

Powered by Labrador CMS