Nyheter

Konkurskritikk i Shell

«Konkurs? Det er Shell, det», skriver Dagens Næringsliv mandag i en tosiders reportasje om stasjonskonkurser og det som blir beskrevet som husmannskontrakter med kjøpmennene.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge reportasjen har 19 stasjoner og rundt 200 ansatte blitt rammet av konkurser. Tidligere Shell-kjøpmann Frode Ivar Gjerde beskriver kontrakten med selskapet som «en husmannskontrakt», og tidligere leder av forhandlerforeningen, Øyvind Holberg, gir selskapet attesten «for grådig».

Direktør Jan Carho i Bensinforhandlernes Bransjeforening tar også et oppgjør med Shell. Han anslår at 40 prosent av kjøpmennene gjør det bra, mens resten sliter.

– Her ligger det ikke noe gulrot. Hvis en retailer gjør det veldig godt et år, så skrur Shell igjen litt og gir deg tøffere avtale neste år, sier Carho til Dagens Næringsliv. Carho er ikke nådig i beskrivelsen av forholdene i Shell.

Hos Shell er man ikke enig i at det er for tøffe forhold.

– Vi mener å ha en god dialog med våre forhandlere og gjort mange grep for å sikre et godt grunnlag for drift av Shell-stasjoner. Vi er den eneste kjeden som hvert år diskuterer og budsjetterer våre forhandleres rammebetingelser. Flertallet av våre forhandlere driver i dag med en akseptabel lønnsomhet, til tross for at vi operer i et marked med svært tøff konkurranse, sier kommunikasjonssjef Lillian Aasheim i Shell til Dagens Næringsliv.

Selskapet vil ikke kommentere den sterke kritikken fra Jan Carho, men Shell har ifølge Dagens Næringsliv invitert ham til et møte for «å informere ham direkte og gi et balansert bilde av vår drift».

Powered by Labrador CMS