Nyheter

Korrupsjon for 20 år siden

Det er med stor interesse jeg leser om «bonuskrigen» i Dagens Næringsliv.Sterke ord har blitt brukt. Mafia, korrupsjon, trusler osv.

Publisert Sist oppdatert

Vårt firma har vært i dagligvarebransjen i over 80 år. Vi har også tidligere vært leverandør til bransjen, så jeg tør påstå at vi kjenner begge sider.Men jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i de beskrivelser av forholdene som kommer fram i visse artikler.Det alvorligste er imidlertid at det er historieløst. Hvordan var tilstanden i dagligvarebransjen for 20 år siden? En kort beskrivelse: Kaos, korrupsjon og maktmisbruk ! Og den gang var det leverandørene som sto for det meste. Vi kjøpmenn husker med gru håndrabatter, 13 på dusinet, «smaksprøver» osv. Daglig leders tid gikk med til å holde orden på 100-vis av avtaler, og sitte i møter med selgere. Leverandørene manipulerte kjøpmennene, og det var aldri de små eller mellomstore som fikk det meste. Splitt og hersk var gjengangeren.Så kom kjøpmannskjedene. De som først gikk i takt (Rema ? Rimi) fikk enorme fordeler ? på bekostning av alle de andre.Da de selvstendige kjøpmennene dannet kjeder, lo leverandørene av oss. Mange nektet å inngå avtaler, i visshet om at når de tok den enkelte fatt, ville de få leveranser likevel. Gleden fra oss kjøpmenn var stor, da den ene etter den andre «krøp til korset».Siden den gang har mer og mer makt gått fra leverandør til kjøpmennene ? fordi vi står sammen. Lille Joker?n på hjørnet har samme grunnleggende innkjøpsbetingelser somsupermarkedet. Han betaler kun for de meromkostninger en liten leveranse representerer.Uten en slik solidaritet ville småbutikkene vært fullstendig utradert.Enten vi kjøpmenn liker det eller ei ? vi er avhengige av et apparat som ivaretar våre interesser overfor leverandørene. Kamp om kroner og bidrag innen verdikjeden (produsent ? grossist ? kjøpmann) vil det alltid være. Når alle er litt misfornøyd med sin del av kaka, tyder det på at man er nogenlunde i balanse. Den innbyrdes avhengighet er imidlertid så stor at alle parter ønsker at den andre må leve videre. Slike eller lignende forhold har vi i alle grener innen detaljhandel.Det vi ? som en enkeltstående og «fri» kjøpmann ? frykter, er tilstander vi hadde tidligere. Da hadde de helintegrerte kjeder (Rema ? Rimi) betydelig bedre betingelser enn oss. Og det var verken vi eller våre kunder tjent med. De som kjenner bransjen vet at konkurransen er så hard at dersom du har «litt» dårligere betingelser enn dine konkurrenter, har du tapt. Marginene er faktisk så små. Det er dette kampen står om.

Powered by Labrador CMS