Nyheter

Kraftig økning for Synnøve Finden

Synnøve Finden økte omsetningen med 23 prosent i første kvartal sammenlignet med samme kvartal året før. I følge meieriledelsen skyldes de gode tallene vellykkede lanseringer og produktivitetsforbedrende tiltak.

Publisert Sist oppdatert

Tallene som blir lagt frem i dag viser ikke uventet at lønnsomheten er vesentlig forbedret, samtidig som likviditetssituasjonen er ytterligere styrket.

- Vi har økt bredden i vårt sortiment inn mot dagligvarekjedene. Lanseringene av nye brunost- og primvarianter har slått svært godt an, og nå gjør vi klart for flere produktnyheter som vi har stor tro på, sier administrerende direktør Thorbjørn Graarud i Synnøve Finden I en pressemelding.

Omsetningen i 1. kvartal endte på MNOK 264,5, en økning på MNOK 49,8 - eller 23 prosent - i forhold til samme kvartal i 2008. Nylanseringer i ostemarkedet har gitt økt salg. Salget av fersk juice øker også.

Resultatet (EBITDA) ble i 1. kvartal 2009 MNOK 25. I samme kvartal i fjor inntektsførte Synnøve Finden en engangserstatning fra Statens landbruksforvaltning (SLF) på MNOK 11,4 som en følge av feil avregnet melkepris. Korrigert for dette er årets resultatforbedring på MNOK 12,1.

Resultatet før skatt i første kvartal i år ble MNOK 14,1. Korrigert for erstatninger inklusive renter på MNOK 5,5 fra SLF er dette MNOK 14 bedre enn samme kvartal i fjor.

Powered by Labrador CMS