Nyheter

Kraftig salgsvekst for øl og brus

Nordmenn drikker nå like mye øl og brus i påsken som i en varm uke i fellesferien.

Publisert Sist oppdatert

Tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen viser en kratig salgsvekst for både brus og øl i påskemåneden de siste årene. Uka før påske handler vi like mye øl og brus som en uke i midt på sommeren.

– Vi opplever stor økning for alle brusvarianter, men det er ingen tvil om at Fanta er den store påskeslageren hos oss, sier kommunikasjonssjef Vibeke Hansen i Coca-Cola Drikker.

Fanta holder en rekke aktiviteter, blant annet på de største norske skisentrene denne påsken, og med markeringer på over 600 serveringssteder.

Den norske påskeklassikeren Solo kom i butikkhyllene i 1934. – Solo og påske hører sammen for svært mange nordmenn, og tradisjonen med gul brus til påske har aldri vært større enn nå. Vi selger dobbelt så mye Solo til påske som ellers i året, sier kommunikasjonssjef Nicloay Bruusgaard i Ringnes.

De siste årene har flere av landets bryggerier har tatt opp igjen tradisjonen med å brygge eget påskeøl, ifølge en Newswire-melding.

– Vårt vårøl er lyst, smaksrikt med markert innslag av humle, som gjør det perfekt til årets første grilling av lam, kylling eller svin. Vårt påskebrygg derimot er en brown ale brygget på mjødurt, sier produktsjef Cathrine Giæver i Macks Ølbryggeri i Tromsø.

Powered by Labrador CMS